Město z kostí

17:58 Ivcca 8 Comments


Originální název: City of Bones
Autor: Cassandra Clare
Díl: Série Mortal instruments 1/6
Žánr: Sci-fi a fantasy
Počet stran: 416

Město z kostí představuje první knihu rozsáhlé sextalogie, jež nese název Nástroje smrti. Děj se začíná odehrávat v New Yorku, kde se patnáctiletá Clary Frayová rozhodne navštívit se svým kamarádem Simonem klub Pandemonium. Obyčejný večer se však stává noční můrou, když se Clary stává svědkyní vraždy. Nebyla to ale jen tak obyčejná vražda, provedla ji skupinka mladých teenagerů pomocí magicky zářících čepelí a mrtvý hoch... Jen tak zmizel. Clary je zděšená a bezmocná. Nejhorší na tom všem je, že ty lidi nikdo jiný, kromě jí samotné, nevidí. Jak je to možné?
Clary totiž není obyčejný člověk, v žilách jí koluje krev lovců stínů. Nefilim, lidí, kteří bojují proti démonům, kteří do naší země přichází z jiných dimenzí. Na své tělo nanáší magické runy, které vypadají jako tetování a svému majiteli propůjčují různé užitečné schopnosti. Po tomto zjištění však Clary přichází na něco mnohem horšího a děsivějšího, její matka zmizela a jediné co po ní zbylo je byt převrácený vzhůru nohama. Žije vůbec ještě? A kdo a proč se ji pokoušel zabít?


Tento filmový cover je opravdu povedený

Cassandra Clare nás přenáší do velice zajímavého světa, existujícího uvnitř toho našeho. Příběh je vyprávěn v er formě, takže postupně nahlížíme na příběh z pohledů různých postav, což děj dělá příjemně komplexním a nejsme o nic ochuzeni. Hlavní hrdinka, Clary, se chová přirozeně, tak, jak bychom to od 15ti leté dívky asi očekávali. Je poměrně sympatická, což se příliš nedá říct o jejím kamarádovi, Simonovi. Ten mi od začátku příběhu nesedl. Pak je zde Jace, takový polobůh, kterého si zamilujete pro jeho sarkastické poznámky, nevyčerpatelný humor a krásné vzezření. Další vedlejší postavy jsou Alek a Isabela, tuto dvojici jsem si velmi oblíbila. Autorka každému přidělila určité zajímavé osobnostní rysy a myslím si, že je nemožné si je neoblíbit.



Hodnocení

Město z kostí je ojedinělý příběh. Je to něco naprosto nového a neokoukaného. A právě originalita ho odlišuje od všech ostatních knih. Autorka se nebála vytvořit zajímavé prostředí plné všemožných temných bytostí - vlkodlaků, čarodějů, upírů, víl a mnohých dalších. A všechny tyto fantasy postavy, na první pohled naprosto odlišné a neslučitelné, odvážně spojuje v jednom velkém příběhu. Děj je svižný, chytlavý a čtivý. Na konci nechybí zajímavé rozuzlení, které vás okamžitě navnadí na další díly. Abych byla upřímná, čekala jsem tak trochu pohádku, u které si příjemně oddychnu. Od Města z kostí jsem ale dostala mnohem více. Místy je příběh opravdu temný, nechybí mnoho bojových scén, které autorka vykresluje hezky do detailů, ale ne tak moc, abyste se začli nudit. Zkrátka všeho je tak akorát. Nechybí ani milostná zápletka. Nenechte se ale zmást, u Cassandry Clare nic není jisté, mnohokrát si budete myslet, že už víte jak to dopadne a ejhle! Jaká chyba. Co musím ocenit je také autorčin smysl pro humor. U některých pasáží (hlavně Jaceovi hlášky) jsem se opravdu nahlas zasmála.


Pro představu a pobavení přidávám na konec své recenze pár Jaceových výroků (není možné toho namyšleného "parchanta" nezbožňovat).

96%

Clary zjišťuje od Jace, kdo jsou to podsvěťané.
„Podsvěťané?"
„Děti noci, čarodějové a podobné bytosti, prostě nadpřirození obyvatelé téhle dimenze."
Clary zavrtěla hlavou. „Mluv dál. Předpokládám, že sem patří taky třeba upíři a vlkodlaci a zombie?"
„No samozřejmě," potvrdil Jace. „I když zombie najdeš spíš víc na jihu, tam, kde jsou kněží voodoo."
„A co mumie? Ty jsou zase jenom v Egyptě?"
„Nemluv hlouposti. Na mumie přece nikdo nevěří."

Isabela uvařila polévku
„Chceš trochu po­lévky?"
„Ne," odmítl Jace.
„Myslíš, že bude Hodge chtít polévku?"
„Já chci polévku," prohlásil Simon.
„Ne, nechceš," řekl Jace. „Ty jenom chceš dostat Isabelu do po­stele."

Jace budí Clary uprostřed noci
„Je tu jeden z mlčenlivých bratrů a chce tě vidět. Hodge mě poslal, abych tě probudil. Vlastně tě chtěl probudit sám, ale jelikož je pět ráno, říkal jsem si, že třeba budeš míň naštvaná, když budeš mít před očima něco hezkého." řekl Jace.
„To myslíš sebe?"
„A co jiného?"

Jace, Clary a mlčenlivý bratr Jeremiáš.
„A tady na podstavci je motto nefilim, lovců stínů."

„A co znamená?"

V šeru bíle zazářil Jaceův široký úsměv. „Znamená to ‚Lovci stí­nů: V černém vypadáme lépe než vdovy našich nepřátel, už od roku 1234‘.“

„Jaci –„

„Znamená to, že sestup do pekla je snadný“, řekl bratr Jeremiáš.


Simon zmizel
Clary před sebe natáhla ruku s roztrženým batohem. „Jde o Si­mona. Chybí."
„Aha," řekl Magnus zdvořile. „A co mu chybí?"
„Prostě chybí," zopakoval Jace. „Je pryč, není tu, vyznačuje se nepřítomností, zmizel."

Jace a Isabela se baví o Poháru smrti


„Jistě, je dost velký," připustil blahosklonně, „ale čekal jsem něco... Vždyť víš." Rukama naznačil předmět, který by velikostí zhruba odpovídal kočce domácí.

„Je to Pohár smrti, Jaci, ne Záchodová mísa smrti," řekla Isabela.

8 komentářů:

  1. Město z kostí jsem četla tak před rokem, ale teď přemýšlím o tom, že bych si dala re-reading (ačkoli netuším, kde na to vezmu čas), protože už jsem úplně zapomněla, kolik skvělých hlášek tam je :D. A máš pravdu Aleca a Isabelu jsem si hned oblíbila :).
    Jenom tedy, to filmové zpracování se mi moc nelíbilo, ale to nevadí :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě si dej re-reading! Stojí to za to. Já jsem teď za půlkou třetího dílu a jsem vážně napjatá jako struna :) Film mě také velice zklamal. Začátek byl slibný, ale konec byl tak překombinovaný a kompletně změněný..

      Vymazat
  2. Já mám Město z kostí stažené a brzy se na něj chystám. Sice už jsem viděla film, ale ten se mi líbil takže si chci určitě přečíst i knihu :) A ty hlášky jsou fakt super :D
    http://beily-beautyworld.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě film trochu zklamal. A ten konec je v knize například úplně jiný, takže tě čeká trochu jiný příběh, určitě se do toho brzy pust! :)

      Vymazat
  3. Já četla asi první 4 díly a ty jsou povedené. Hezky propracovaná, zajímavé, napínavé, ale potom už je to hrůza. Série měla skončit někdy v tom třetím/čtvrtým díle, protože autorka to potom zpackala, aspoň podle mého. :) Jinak hezká recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Takový názor jsem už několikrát četla :) Říkala jsem si právě, že uvidím, jak 3. díl dopadne a podle toho možná sérii odložím. Nechci si ten pěkný dojem z příběhu zkazit. Jelikož doteď se mi to vážně líbí.

      Vymazat
  4. Mám ráda první tři díly, jsou super. A moc se mi na tvé recenzi líbí, že jsi tu vypíchla pár vtipných dialogů, zase jsem se zasmála a pocítila chuť si to znovu přečíst. Já si to vždy zapomenu založit, a pak ty nejvtipnější scény nebo hlášky ztratím. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu :) Já si teď za tímto účelem často vytvářím záložky ve čtečce, je to vážně praktické. Ale u normálních knih to také nedělám. Včera jsem dočetla ten třetí díl a moc se mi to líbilo. Teď sérii odkládám a uvidím v budoucnu, jestli to dočtu. Nerada bych si zkazila dojem z celé série.

      Vymazat

Děkuji za každý komentář!