Město ze skla

12:49 Ivcca 4 Comments

Série Mortal instruments měla být původně trilogií. Nakonec se však autorka rozhodla dopsat ještě další díla, až do finální sextalogie. Záleží jen na vás, zda se po tomto díle rozhodnete pokračovat. Jste připraveni na lovce stínů?

Originální název: City of Glass
Autor: Cassandra Clare
Díl: Série Mortal instruments 3/6
Žánr: Sci-fi a fantasy
Počet stran: 480

Clary na konci druhého dílu konečně zjišťuje, jak probrat svou matku z kómatu. Navzdory protestujícímu Jaceovi se vydává do Idrisu, aby zde svůj plán uskutečnila. K tomu však potřebuje pomoc hned několika lidí ve svém okolí. Může si však být jistá tím, komu věřit? V životě Clary se také zčistajasna objevuje Sebastian, tajemný lovec stínů, jež v ní vzbuzuje velice rozporuplné pocity. Nehledě na to, že hrozivá válka může vypuknout každou chvílí a aby měli lovci stínů alespoň minimální šanci na přežití, musí se spojit se svými odvěkými nepřáteli.

Předchozí dva díly se odehrávaly v New Yorku, nyní přichází zajímavá změna, jelikož hlavním dějištěm se stává Idris, kam Clary prchá navzdory nesouhlasu svých nejbližších. Zde se musí pokusit probudit svou matku z kómatu. V příběhu se objevuje hned několik nových postav. Nejvýraznější z nich je Sebastian, černovlasý a velice sympatický chlapec, který stojí po boku Clary i když se k ní všichni ostatní otočí zády. Také vztah Clary a Jace získává nový rozměr, když se dozvídají hrůzná fakta o své minulosti a podstatě. Navíc celý Idris stojí na prahu války, Valentýn střádá nástroje smrti a připravuje hrůznou armádu démonů, která je připravená vtrhnout do skleněného města a vše zde obrátit v popel.

Ano, jednoduše:

Na rozdíl od předchozích dílů se zde autorka více věnuje vedlejším postavám, jejich mezilidským vztahům a osudům. Rozvíjí nejen vztah Simona a Isabely, ale také Aleka a Krasomila. To vše osvěžené novým prostředím - blíže poznáváme Idris a s ním i způsob života lovců stínů. Větší prostor je zde poskytnut i podsvěťanům, kteří v příběhu hrají podstatnou roli.



Hodnocení

Město ze skla je mnohem více předvídatelné než předchozí dva díly. Občas si nad textem budete trhat vlasy, jelikož autorka poskytuje až příliš mnoho náznaků, tudíž vám bude velice rychle jasné, jak se věci mají a kdo kým ve skutečnosti je (to hlavním postavám samozřejmě vůbec nedochází). I tak vás ovšem čeká příjemné čtení zakončené uspokojivým rozuzlením. Příběh hezky graduje a závěrečná scéna u jezera už představuje jen třešničku na dortu. Je pravda, že třetím dílem by série klidně mohla skončit. Jeho konec je uzavřený a odpovědi na veškeré otázky, jež vám hlodají v hlavně, získáte. Záleží tedy jen a pouze na vašem vlastním uvážení, zda se pustíte i do zbývajících dílů. Já si nyní v sérii dávám pauzu a uvidím, zda se někdy v budoucnu dostanu k jejímu dočtení. Samozřejmě, že se autorka snaží navnadit čtenáře na další díly, jelikož už bych se ani nedopočítala, kolikrát byl Clary někdo "povědomý", či se na ni "zvláštně podíval". Což vás možná při čtení bude trochu rušit, je to přece jen trochu moc okatě naaranžované. Osobně jsem přesvědčena, že pokračování není potřeba, dočkali jsme se průběžně všeho - romantiky, akce, zajímavých popisů, bytostí podsvěta i velké finální bitvy, která byla zkrátka wow.
Celkově série the Mortal Instruments nabízí velice poutavé čtení, ve srovnání s ostatními YA sériemi je však lehce pozadu. Jsem přesvědčená, že největším kladem je zajímavá psychologie postav, které si jednoduše zamilujete - a to doopravdy všechny. To je asi jediný aspekt, ve kterém pro mě the Mortal Instruments vyloženě vyčnívají nad ostatními žánrově podobnými díly.


80%


4 komentáře:

  1. Já Clary hrozně nesnáším :D Je to jedna z mála postav, kterou bych vážně hrozně chtěla popadnout a profackovat aby se probrala :D Asi jsem v menšině, protože mi přijde, že ji všichni opěvují, ale já ji nemůžu vystát :D Což je škoda, protože celá série (četla jsem 5 dílů) je super, ale jak si ji můžeš užít naplno, když tě irituje hlavní hrdinka :D Ale tak zvládla jsem tolik dílů, zvládnu i ostatní :)
    Pěkná recenze :)
    Btw. můj oblíbenec je Simon ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pro mě je to taková neutrální postava :D Já právě někde u Tebe na blogu četla, že ji nesnášíš, tak jsem se docela bála. Ale když jsem začala číst, tak mi tolik nevadila. To mi asi byla protivnější Tris z Divergence, jak se vždycky vydala na sebevražednou misi a podobně.
      Jo a to mě naopak Simon hrozně iritoval! :D Hlavně první dva díly, ale v tom třetím už byl konečně v pohodě, asi za to mohla ta jeho "přeměna" :)

      Vymazat
    2. Tris mám ráda :D Ale zase mi vadí Juliette z Shatter me :D Ta je na stejné úrovni jako Clary! Tak skvělé série a příšerné hrdinky. Bleh!

      Vymazat
    3. Na Shatter me se teprve chystám! :D Tak pak hned poreferuji, jak bude vypadat vztah já vs. hlavní hrdinka :D

      Vymazat

Děkuji za každý komentář!