Zavržený

20:15 Ivcca 2 Comments

Kniha Zavržený je prvním dílem poměrně známé knižní fantasy série "Hush, Hush". Nečekejte žádnou přeslazenou romanci plnou milých a hodných andílků. Zavržený ukazuje anděly v úplně jiném světle.

Originální název: Hush, Hush
Autor: Becca Fitzpatrick
Díl: 1/4
Žánr: Sci-fi a fantasy - Andělé
Počet stran: 368

Nora Greyová žila typickým životem mladé středoškolačky. Alespoň do té doby, než byla na hodinu biologie přesazena k Patchovi, který se nedávno přistěhoval. Existuje vůbec něco, co na něm není znepokojující? Přes veškerou Nořinu snahu se však nového souseda se zvláštně černýma očima nezbaví a je nucena poznat ho blíže. Je si ovšem jistá, že to chce? Strach z něj se stupňuje a Nora chce jediné, držet se od něj co nejdále. Brzy ale zjistí, že osud s ní měl jiné plány.


Začátek je takové staré známé klišé. Do třídy přestoupí nový, záhadný spolužák a co osud nechtěl - je přesazen právě k Noře. Zde ale stereotyp končí stejně rychle, jako začal. Patch není klasickým knižním hrdinou a není jen černobílý. Zoufale si střeží své soukromí a je jasné, že k tomu má moc dobrý důvod. Proč ale Noře přijde, jako kdyby ji sledoval? Co po ní chce, má v plánu jí ublížit nebo ještě hůř? Je jasné jako facka, že od takového floutka se chcete držet co nejdál. Poroučejte ale srdci, které v Nořině případě zarytě vzdoruje rozumu a její city k tomuto zvláštnímu chlapci se pomalu a nebezpečně prohlubují.

Hlavní postavy jsou velice zajímavě vymyšlené. Tedy hlavně Patch. Je to tak trochu padouch, tak trochu anděl (i když tak trochu padlý, přece jen...) a sexappeal mu rozhodně neschází. Je to příjemná změna, většina knih, v nichž už se nějaká milostná linka objeví, vykresluje hlavního hrdinu jako uvnitř dobrem prorostlého klaďase. To u Patche jsem si nebyla vůbec jistá. S pomalým odkrýváním jeho minulosti a úmyslů jsem občas Noru v duchu okřikovala ve stylu "Padej, padej odtud!!!" nebo "Kopni ho do... a okamžitě uteč!". A pak jsem otočila stránku a roztála jak zmrzlina na sluníčku. S Patchem je to zkrátka těžké. To Nora představuje klasickou 17-ti letou hlavní hrdinku, chová se úměrně svému věku a je docela sympatická. V ději se objevuje velice často po boku své nejlepší kamarádky, jejíž charakter mi přijde poněkud rozdílný a nejde mi do hlavy, jak by se taková dvojka mohla přátelit v realitě.

Co si zaslouží kritiku je jednoznačně přebal! To má být jako vtip? Jsem ráda, že mám knihu jen ve čtečce. Designové zpracování je přitom opravdu dechberoucí. Nechápu ten šílený papírový přebal ve stylu sama-jsem-si-ho-vytiskla-doma-v-tiskárně. Vychází u nás vůbec nějaký jiný? Tento, který kritizuji, jsem viděla v levných učebnicích na Hájích. Pro porovnání přidávám fotku českého přebalu a knih, které vychází v zahraničí.
Zahraniční přebal
Český přebal

Jen tak pro přesnost - vlevo není nekvalitní fotka, to je ten přebal opravdu tak hrozný. Obálky vpravo jsou o 10000000% lepší, zkrátka nádherné.
Konečně jsem si ulevila a můžeme se vrhnout na závěrečné hodnocení.

Hodnocení

Jedná se teprve o druhou sérii s andělskou tématikou, kterou čtu. Opět jsem se utvrdila, že toto téma mi toho má ještě hodně co nabídnout. Zavržený mě poměrně mile překvapil  a má očekávání se zde zcela minula s realitou. První díl nebyl zdaleka žádnou romantickou pohádkou. Vztah mezi Patchem a Norou je v určitém smyslu až zvrácený. Rozhodně si cením originality, s jakou autorka příběh pojala a my tak poznáváme anděly z jejich temnější stránky. Hlavní postavy autorka nestihla příliš vykreslit, o Nořině minulosti nevíme téměř nic a stejně tak tu Patchovu nám autorka odkrývá jen velmi pomalu, hezky kousek po kousku. Celé je to spíše taková příprava na další díly, které budou doufám ještě lepší. Zápletka je uspokojující, i když je příběh místy lehce předvídatelný. Zavržený nezklame, ale ani nebudete po přečtení skákat dva metry vysoko. Oceňuji však, že je to originální a "něco jiného".

85%


2 komentáře:

  1. Já knihu četla asi tři roky zpátky a líbila se mi. Nevím, jestli by se mi to stejně líbilo i teď, ale možný to je. Hezky napsaná recenze. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Čtu teď druhý díl a ten už je o poznání horší.

      Vymazat

Děkuji za každý komentář!