Zmizelá

11:14 Ivcca 13 Comments

Originální název: Gone girl
Autor: Gillian Flynn
Žánr: Thriller
Počet stran: 528

Román Zmizelá je třetí vydanou knihou mladé americké spisovatelky. Tyto romány se staly fenoménem. Pojí je stejný design obálky, příběhy jsou již odlišné. Ze všech tří jsem měla tu čest pouze se Zmizelou. Velice jsem se na ni těšila, obzvláště poté, co jsem zjistila, že se knihu chystá zfilmovat můj nejoblíbenější režisér David Fincher (autor takových pecek jako je například Klub rváčů, Sedm nebo The Social Network).

Celé to začíná poměrně nevinně. Amy a Nick jsou manželé již několik let. Zvenku tito dva působí jako obyčejný, vyrovnaný a spokojený pár. Až do té doby, než Amy přesně v den pátého výročí svatby záhadně zmizí. V prvním okamžiku jsou všichni otřesení. Unesl ji nebo přepadl někdo? Postupem času se objevují kompromitující důkazy, které vrhají stín podezření právě na Nicka, Amyina manžela. Ostatně, vrahem je přece vždy manžel.. Nebo ne?
Kniha je vyprávěna střídavě z pohledu Nicka a Amy, přičemž Amyiny části jsou zpracované formou deníku, který si psala již v době, kdy se s Nickem poznali. Nahlížíme tak do jejich společné minulosti, problémů, který každý vnímal jinak a postupně poznáváme i osobnostní rysy obou hlavních hrdinů. Amy působí jako něžná žena, která je pro štěstí svého manžela ochotná udělat cokoliv. Naopak Nick je občas trochu nevšímavý, nerad by se zapletl do nějakého problému a dalo by se říct, že zkrátka jen tak přežívá.


Jak stránky ubíhají, zjišťujeme, že si doopravdy nemůžeme být jistí vůbec ničím.


Hodnocení

Gillian Flynn nám předkládá zajímavý psychologický román, pohrává si s naší myslí a ukazuje nám, že nic nemusí být takové, jaké se na první pohled zdá. Obě hlavní postavy jsou detailně vykreslené a promyšlené. Autorka vás donutí je litovat, oblíbit si je a nakonec je do morku kostí nenávidět. Ano, to vše si během čtení prožijete.
Co se týče autorčina stylu psaní, nelze přehlédnou, že ještě není příliš "vypsaná". Často v knize narážíme na (na můj vkus) příliš oplzlé vyjadřování, které mě osobně vůbec nesedlo. V některých knihách se tím skvěle dokreslí charaktery hlavních postav, nicméně zde mi to přišlo vyloženě strojené. První část knihy je opravdu dobrá, napínavá s nejedním překvapujícím odhalením. Zkrátka zajímavá detektivka. Nicméně druhá polovina knihy už poněkud vázne a konec je zbytečně přeplácaný a nereálný. Autorka nejspíš zamýšlela poskytnou čtenáři opravdu gradiózní zážitek, ale vznikl z toho jen překombinovaný konec, některé věci byly opravdu nesmyslné *spoiler* Například ten příběh se spermabankou? To už jsem vážně nevěděla, zda se mám smát nebo brečet. *konec spoileru*
Někdy méně znamená více. S ohledem na propagaci románu a spousty doporučení jsem čekala něco opravdu výjimečného a promyšleného. Děj však místy silně pokulhával v logice a myslím, že je i pro mnohé čtenáře trochu předvídatelný.

60%



13 komentářů:

  1. Zmizelou mám strašně ráda, ale od druhé poloviny knihy už mi to připadá tak nějak přetažené. Navíc jak se ukáže, že má Nick milenku, to už bylo podle mě taky moc - ale jinak je to skvělá knížka :) Co se týče autorky, tak u mě ale stejně vedou Ostré předměty :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem od ní jiné dílo nečetla, nějak mě její styl nezaujal. Tak třeba někdy změním názor :)

      Vymazat
  2. Jen 60%? Všude sem viděla hlavně pozitivní recenze :) No uvidím sama, až se do knihy pustím :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No kdyby nebylo toho konce, tak bych dala víc :) Uvidíš sama, jsem vážně zvědavá, co na to budeš říkat.

      Vymazat
  3. Na tuhle knížku jsou hodně rozporu hodná recenze, takže se hodnocení ani nedivím. Je to hezky napsaná recenze, já si knihu chci časem taky přečíst. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, určitě si ji přečti a udělej si vlastní názor. Mě to zkrátka přijde celé jako taková nafouklá bublina :)

      Vymazat
  4. Tohle je jedna z knih, která buď nadchne nebo ne. Já ji stále ještě nečetla, koupila jsem jí sestře a ještě jí nedočetla :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem od toho měla obrovská očekávání, tak možná proto mě to tak zklamalo. Čekala jsem inteligentní a originální zápletku.. Vlastně jsem vůbec čekala trochu jiný typ knihy. Jsem zvědavá, co na ni řekneš Ty, až se k ní dostaneš :)

      Vymazat
  5. Tuhle knihu chci! :) Tys ji ohodnotila sice jen 60%, ale všimla jsem si, že většina blogerů ji vychvaluje. Takže přestože tenhle žánr nijak moc nečtu, tuhle knihu potřebuju doma.

    OdpovědětVymazat
  6. Já si tuhle knížku prostě musím přečíst !!!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jen do toho, holky! :) Jsem zvědavá, jak se bude líbit vám.

      Vymazat
  7. I přes tuhle skoro nechvalnou recenzi se na knihu pořád těším. Líbí se mi, že Amyiny kapitoly jsou formou deníku :) trochu vulgárního vyjadřování bylo i v temných koutech a skvěle to podtrhlo situace. Nezanevži na autorku, Temné kouty jsou fakt skvělé :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za tip, většinou se snažím dávat autorům ještě jednu šanci :) V nejbližší době ale Temné kouty v plánu nemám. Ale v budoucnu se k nim snad dostanu!

      Vymazat

Děkuji za každý komentář!