Podzimní čtení

16:59 Ivcca 16 Comments

Podzim je obdobím pro čtení jako stvořeným (odteď mi říkejte paní básnířka). Ještě před pár dny jsem tu tuším nadávala, jak podzim nemám ráda a teď si uvědomuji, že mi to pošmourno a chladné počasí vlastně ani tolik nevadí. Člověku se v tom docela příjemně píše, což je pozitivní zpráva i pro Vás - čtenáře - protože blogeři začínají být nebývale aktivní! Já momentálně nejraději píši přímo z postele před spaním, i když si po celém dni musím přilepit víčka k obočí lepenkou, abych neusnula u otevřeného laptopu.

Zpět k tomu počasí! Včera dokonce vysvitlo sluníčko a tak jsem se rozhodla, že bych pro vás mohla nafotit pár fotek. Protože bydlím v Praze a nemám každý den náladu dělat ze sebe exota tím, že fotím knížky venku v trávě, rozhodla jsem se vytvořit provizorní ateliér (čti: hodit zmuchlaný prostěradlo přes nový zimní pneumatiky) na balkoně a vyfotit pro vás pár ucházejících fotek. Vše jsem si připravila, dotahala tam potřebné knihy, abych zjistila, že moje zrcadlovka je vybitá. Gratulace, Ivetko, skvěle ti to vyšlo. Takže abych tomu nasadila korunu, vzala jsem iPhone a nafotila to na něj.
A teď k věci. Také míváte specifické chutě na čtení podle toho, jaké je zrovna roční období? Na podzim je to u mě hodně znát a já se opakovaně uchyluji ke čtení podobných žánrů, u kterých mi přijde, že jsou k tomuto času jako stvořené.

Válečné romány
Romány ze světových válek jsou celkově jedněmi z mých nejoblíbenějších. Nejvíce mě jejich čtení ale pravidelně baví právě na podzim. Momentálně čtu úžasnou knihu Krycí jméno Verity. Jsem přesně v půlce, takže se zdráhám vynášet jakékoliv unáhlené soudy, nicméně doposud se mi kniha četla opravdu dobře a já se nemohu dočkat, až mi budou zodpovězeny všechny otázky. Verity vydalo překvapivě nakladatelství CooBoo a mě by zajímalo, jestli už ji někdo máte přečtenou?


Klasika
Nemohu si pomoct, celý rok mě kolikrát ani nenapadne, že bych snad sáhla po klasickém díle, ale jak přijde podzim, už se hrabu po něčem, nad čím budu moct dumat a co mi trošku doplní čtenářské konto o nějakou tu náročnější literaturu. Vrátila jsem se například ke čtení Pravidel moštárny, které jsem nevím proč na první pokus odložila hned po několika stranách. Teď si čtení svého prvního Irvinga nesmírně užívám. Jako další tip pro Vás mě napadá Pán much, jelikož je to jedna z mých nejoblíbenějších knih z řad klasiky. A hloubka jejích myšlenek Vás podle mě skvěle zabaví i na ten nejdelší podzimní večer.

Detektivky
Myslím, že můj výběr nikoho moc nepřekvapuje a že spousta lidí má ty čtenářské "chutě" v podzimních měsících podobné. Detektivky miluji, i když čtu skoro jen ty od Joa Nesboho. Na fotce je jen zlomek mé sbírky a věřte tomu nebo ne, stále nemám přečtené všechno. Uvědomila jsem si, že konkrétně Nesboho nečtu nikdy jindy než na podzim nebo v zimě (pokud ho samozřejmě nedostanu na recenzi v jiném ročním období, což se letos tuším dvakrát stalo). Mám ho například hodně spojeného s obdobím Vánoc a už teď se mi sbíhají sliny na jeho novou knihu Syn, kterou, jak doufám, naleznu pod stromečkem a rovnou se pustím do jejího čtení.
A něco trochu "jiného" k tomu
Přemýšlela jsem hodně dlouho, jak uvést poslední knihu, kterou mám neodmyslitelně spojenou s podzimem. Četla jsem ji, pravda, už před poměrně dávnou dobou, ale opravdu hodně se mi líbila. Ve znamení Štíra není moc známou knihou a možná to bude tím, že je zkrátka tak trochu "jiná". A já mám na podzim chuť dělat divné věci, číst divné věci a jsem otevřená věcem, nad kterými bych možná v jinou dobu a v jiný čas jen koulela očima. Tuto knihu si dovolím označit jako jednu z těch "jiných". Líbila se mi pro její nádherně nostalgickou atmosféru, proto, že vypráví příběh o koních (kteří jsou mimochodem pěkně zákeřná monstra vylézající z mořských hlubin) a vůbec celé prostředí nehostinného studeného ostrova daleko od civilizace je to pravé ořechové, co mě baví na podzim číst.

Přijde Vám, že se v určitá roční období vracíte ke stejným žánrům?
Jaké knihy máte spojené s podzimem?

Přeji krásně strávený zbytek neděle!
I.

16 komentářů:

  1. Ami: Já osobně v těch chladných obdobích volím knihy většinou s letní tématikou, historické romány. No prostě něco romantického :) Ale třeba na Vánoce si přečtu Dashe a Lily a chystám se na Vánoční povídky, které bude CooBoo vydávat.
    Krásný článek :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zrovna na romantiku nemám poslední dobou vůbec chuť a v knihách mě dost otravuje :D O Vánočních povídkách od CooBoo jsem ještě neslyšela, určitě omrknu :) Děkuji za tip a za pochvalu.

      Vymazat
  2. Já to mám s podzimem úplně stejně! Na jaro a léto čtu romatické a akční knížky a na podzim zase strašidelnější knihy, klasiku,... V zimě i různé romány se zimní tématikou, HP a tak dále :)
    Krycí jméno Verity vidím všude, ale něco mě od knihy bohužel odrazuje :(... Obálka je ale krásná. Těším se na tvoji recenzi :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pravda, HP se k zimě skvěle hodí! :) Knihu dnes myslím dočtu, takže recenzi můžeš očekávat velice brzy. Děkuji za komentář :)

      Vymazat
  3. Já určitě Verity:). Jinak, na prosinec si beru Zimní příběh;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Po Zimním příběhu jsem už několikrát pokukovala, když on je tak obrovský! A Verity jsem právě dočetla! Jsem plná dojmů a snad to dokážu vše nějak kloudně převést do slov :)

      Vymazat
  4. Já nemám podzim ráda, a to jako vůbec. A nepřijde mi že máme víc času na čtení, protože mě se chce pořád jen spát a nebo se musím učit :D Ta škola mě teď vážně hodně zaměstnává a nestíhám téměř nic, což mě mrzí. Jinak jsem ráda, že aspoň ostatní mají víc času :) Já čtu tak nějak pořád něco, ale klasiky se mi taky čtou nejlépe na podzim :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to hodně tím, že mám teď poměrně volno ve škole, respektive já si to volno ve škole většinou udělám i v dobu, kdy bych neměla :D Jsem už takový člověk. A v létě jsem pořád pobíhala venku, protože mi přišla škoda trávit ten čas zavřená doma, když je venku krásně. Tohle nutkání tu teď logicky není, takže i tady se najde nějaký ten čas navíc :)
      Snad ve škole vše nakonec zvládneš! :)

      Vymazat
  5. Mám to podobně s celým obdobím podzimu s zimy (především kolem Vánoc). Shoduji se s tou válečnou tematikou, to pochmurné počasí tomu dodá tu správnou atmosféru. Verity jsem ještě nečetla, ale rozhodně se chystám. Naposledy jsem teď četla v rámci čtenářského klubu u Melindy V šedých tónech a bylo to dost silné. Pak souhlasím s detektivkami, já je prostě miluju, i když je nemůžu číst moc po sobě a něčím je prokládám. Nesbo je taky moje srdcovka a zatím ho u mě nikdo nepřekonal v rámci severské krimi. Nejvíc zbožňuju 'Je listopad. V Oslu napadl první sníh.' :) A pak sahám i po vánočních, lehčích, příbězích :)
    Po klasice sahám podle nálady klidně i v průběhu roku, Pán much je opravdu pecka! Pravidla moštárny jsem taky odložila, měla bych se k nim někdy vrátit, na Irvinga čtu pořád jen slávu a ještě jsem od něho nic nečetla :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V šedých tónech už mám také dlouho doma a snad se k přečtení brzy dostanu. Melinda mě na to teď popravdě taky pěkně nalákala, zatím pěje jen chválu :) Verity jsem právě teď dočetla a zatím si v sobě srovnávám pocity. A Irvingovi dej určitě ještě šanci. Já jsem moc ráda, že jsem se k němu teď vrátila. Čte se mi vážně dobře a hlavně jsem slyšela skvělá doporučení od okolí. Tak jsem zvědavá :)

      Vymazat
  6. Prvá časť článku pobavila :D :)
    Nemám pocit, že by som v iných ročných obdobiach čítala iné knihy a ani s jeseňou nemám žiadne spojené - možno tak povinné čítanie, ktoré je poväčšine nudné a nedá sa povedať, že by som ho čítala nejako dobrovoľne :D (i keď áno, nájdu sa tam aj skvosty :)) Ale s tým som nateraz skončila a teším sa na čítanie Mesta skla zo série Nástroje smrteľníkov :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda :) Město ze skla jsem četla už docela dávno, ale tuhle sérii mám moc ráda! Jsem zvědavá, jak se Ti kniha bude líbit.

      Vymazat
  7. Milá paní básnířko! Skvělý článek, kopec príma doporučení :) Já sama nejradši píšu u stolu. V posteli se válím, čtu a tak, ale psaní recenzí mi tam kupodivu nejde od ruky tak, jako v sedě. Ale ani u stolu si neodepřu měkoučkou deku a teplíčko :)
    :D Tvoje stavba ateliéru mě pobavila :D
    Já teda asi roční období ve vztahu ke čtení moc nerozlišuji. Ale je fakt, že se k tomuto období možná hodí některé knihy lépe, než k jiným. Jak psala Terka výše, taky jsem teď četla V šedých tónech a podzimní lezavá zima vážně dost pěkně dokresluje atmosféru a můj zážitek tím byl umocněn a možná právě proto z toho mám teď takové pocity, jaké mám.
    Verity mě zajímá, ale nevím, jestli bych psychicky unesla dva válečné příběhy za sebou, tak si nechám chvíli odstup a přečtu si ji později.
    Pána much naprosto miluju a od Irvinga jsem četla asi jen Svět podle Garpa, což bylo taky samo o sobě dost divné a pochmurné dílo. Na Pravidla moštárny jsem slyšela samou chválu. Jinak ale klasiku nevyhledávám v žádném ročním období :D
    Detektivky naopak čtu celoročně, jsou teď mým asi nejoblíbenějším a nejčtenějším žánrem a když o tom tak přemýšlím, možná vždycky byly a to od raného dětství.
    Až teď jsem si všimla, kdo napsal Ve znamení Štíra, na které jsem u tebe pokukovala a mám jasno, že si knihu musím přečíst. Autorka je hodně populární v zahraničí, u nás známější spíš svou sérií Havraní bratrstvo (kterou si taky musím přečíst)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I ty jedna, zas tak doslova jsi to brát nemusela :D Jsem moc ráda, že sis našla nějaké nové tipy na knihy, snad nezklamou! :) Myslím, že stavba ateliéru pobavila i náhodné kolemjdoucí - pokud se někdo v tu dobu zrovna díval na náš balkon :D
      V šedých tónech mi přijde jako ideální kniha do tohohle období, už se nemůžu dočkat, až zveřejních recenzi! :) Možná po ní také teď sáhnu, pokud do té doby nedorazí recenzák.
      Verity není tak "psychicky náročná" jako jiné válečné romány. Přece jen je to YA a je to na knize obrovsky znát. Dnes nebo zítra zveřejním recenzi a tam se o tom více rozpovídám :) Ale samozřejmě chápu, že po tak náročném čtení, jakým V šedých tónech určitě je, budeš mít chuť spíš na něco lehčího a pozitivnějšího.
      Na Svět podle Garpa jsem slyšela mnoho různorodých názorů, ale četla jsem jednu recenenzi, kde pán psal, že se mu ta kniha vůbec nelíbila, ale posledních asi 50 stran ho nakonec přesvědčilo o tom, že je to jedna z nejlepších knih, co kdy četl. Každopádně já jsem zatím ráda, že jsem se dostala vůbec k těm Pravidlům moštárny, tak asi uvidím podle toho, jak mě osloví, jestli budu s Irvingem dál pokračovat :)
      Ano, ano, je to ona! :) Napsala i Mrazení, ale to mě třeba vůbec nebavilo. Četla jsem to už před nějakou dobou, ale tenkrát se mi kniha strašně líbila a naprosto mi učarovala. Jsem moc zvědavá, co na ni řekneš ty :)
      Moc děkuji za komentář.

      Vymazat
  8. Já na podzim taky ráda čtu válečné knížky a potom ty, co už jsem četla a ráda se k nim vracím. (Tak najednou čtu znovu Harryho Pottera a HUnger games.) Krycí jméno Verity už jsem přečetla a musím říct, že pro mě byla kniha naprosto skvělá. Druhá půlka byla ještě mnohem čtiivější než ta předchozí, je to takový ten typ knihy, kterou musíte pořád číst a číst, dokud ji nemáte dočtenou. Takže za mě 5 z 5.
    Na klasiku si na podzim moc nepotrpím, na tu mám chuť spíše na jaře a v létě, ale teď když je školy až nad hlavu, tak si vždycky raději přečtu něco odpočinkovějšího.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já knihy nikdy nečtu znovu, stalo se mi to jen jednou a to jsem začala číst znovu bezprostředně po otočení strany :D Zkrátka spousta nadšení. Ale teď si raději přečtu zase něco nového.
      Zajímavé, mě se zase první polovina Verity četla mnohem lépe a konec mi přišel takový utahaný.

      Vymazat

Děkuji za každý komentář!