Kniha vs. film: MARŤAN

21:52 Ivcca 7 Comments

Marťan je film, na který jsem dlouho čekala. Konečně jsem po dlouhé době zažila ten pocit, kdy se v kině neklidně vrtíte na sedačce, tajíte dech, oči dokořán, aby vám neunikl ani ten nejmenší detail a zcela úplně žijete filmem, který právě vidíte na plátně před sebou.

Pro mě jednoznačně největší filmová událost podzimu. Konečně jsme se dočkali a do kin přišla zfilmovaná verze mega úspěšné knihy Andyho Weira. Jak můžete vidět v recenzi, ode mě dostala tato excelentní kniha zasloužených 100%. Tento sci-fi survival, který umně střídá úderné humorné hlášky a vážnou linku, se prostě vydařil. Mnozí knize vyčítali její velkou odbornost a časté vědecké části. Ty pro mě naopak byly jednou z největších předností příběhu. Bez debat tuto knihu řadím mezi top 3 knihy, které jsem kdy přečetla. Bez nejmenšího zaváhání.

Bylo od začátku jasné, že filmová verze měla velký potenciál mě zklamat. Jak může někdo dostát tak kvalitní předloze na tak omezeném prostoru? Zajímá vás jak to nakonec dopadlo?



Tato filmová událost mohla velice snadno skončit jako katastrofa. To by se ale natáčení nesměl ujmout legendární režisér Ridley Scott. Pod jeho taktovkou vzniklo mnoho jedinečných filmů. Nepatří sice mezi mé nejoblíbenější režiséry a mnoho jeho filmů se mi nelíbilo, nicméně jsem věděla, že je zde velká šance, že právě on dokáže skvěle využít všechen potenciál, který v sobě knižní předloha jednoznačně má. Zároveň bylo od začátku jasné, že to bude těžký boj. Děj je velice komplexní a rozsáhlý co do událostí. Tyto události tvoří velikou mozaiku, kde stačí vynechání jednoho detailu a celé vám to spadne na hlavu.

Začnu obsazením, které mi vyloženě sedlo. Matt Damon je vynikajícím ztvárněním mých představ o tom, jak Mark Watney vypadá. Kladla jsem si sice otázku, jak se vypořádá s Markovou osobou věčně sarkastického pohodáře, ale nakonec v této náročné zkoušce obstál na jedničku. Roli zahrál perfektně a když si občas svlékne skafandr, tak to rozhodně není pohled k zahození. Ani k ostatním hercům jsem neměla nejmenší výtky. Hlavně Jessica Chastain, ztvárňující Johannesovou, mi skvěle sedla. Vtipné je, že tato dvojce spolu rok zpátky natočila Intertellar. Právě v porovnání s Interstellarem měl Marťan už od začátku větší šanci na úspěch u široké veřejnosti, jelikož je uvěřitelnější a nekoketuje s teoretickou fyzikou daleko za hranicí našeho chápání (jak v praxi funguje časová relativita, co je za horizontem událostí atp.). Ten chlápek je sice na Marsu, ale jinak to všechno vypadá docela reálně, ne?
Děj se věrně drží knižní předlohy. Jelikož to je už nějaká doba, co jsem knihu četla, nepamatovala jsem si příliš detaily a nemohla se tak vztekat kvůli tomu, že by autoři filmu něco vynechali nebo pozměnili. Co mě na filmu velice bavilo, byl střih. Střídání klasické kamery, kamery uvnitř skafandru kosmonautů a nakonec Markův videodeník - vše skvěle vymyšlené a dobře použité. Film neměl žádná hluchá místa. Ke konci se z něj stává blockbuster, ale první dvě třetiny jsou zkrátka fenomenální.

Viděli jste tento film? Pokud ne - jaká jsou Vaše očekávání?
Máte pro mě doporučení na nějaký další povedený sci-fi film z prostředí vesmíru?

I.

7 komentářů:

  1. Krásně jsi to shrnula :) Z filmu i z těla Matta Damona máme stejný zážitek, jen pro mě tam občas byly hrozně dlouhé záběry na poušť (teda povrch Marsu), takže to trochu ztrácelo odpich, ale i tak se mi to straaaaašně moc líbilo a těším, až se Marťana mrkneme znova :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No vidíš, to si ani neuvědomuji, že by tam byly nějaké delší záběry na poušť. Asi jsem to tak hltala, že mi to nepřišlo :) A nebo jsem ještě rozdýchávala to Mattovo tělo :D
      O víkendu se chystám na Interstellar (který se mi tolik nelíbil, ale Marťan mě hrozně naladil na vesmírná sci-fi) a hned jak bude Marťan dostupný, dáme filmový večer! ♥

      Vymazat
  2. Super recenzia! Ja sa filmu trošku vyhýbam, lebo ja si môjho úžasného Marka predstavujem inak a tvár Damona mi tam nešmakuje :( Mne sa Damon proste nepáči :( Ale určite sa naň pozriem cez Vianoce, keď mi bude v žilách kolovať dosť vianočného koňaku, aby som prežila to, že Marka hrá Matt :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale Petro, to je hrozná chyba! :D Každopádně až se odhodláš, tak se budu těšit na Tvou recenzi a pevně věřím, že si nakonec k Mattovi také najdeš cestu.

      Vymazat
    2. CHjo... Mattovi mali mu dať na hlavu papierový pytlík s nápisom "Mark", to by bolo lepšie :)

      Vymazat
  3. Film jsem viděla a hodně mě bavil, na knihu se teprve chystám a vlastně jsem ji dneska začala číst :) Obsazení super, Matt Damon téměř nikdy nezklame :)
    Co se týče dalšího doporučení tak už nějakou dobu hledám nějaký "vesmírný" film, který by stál za to, ale zatím narážím jen na ne moc povedené :) Například film Europa Report mě zklamal, stejně tak jako Prometheus :)
    Raději tak asi zvolím spíš nějaký dobrý dokument :) Takže se jdu vrhnout na hledání :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kniha je samožřejmě ještě mnohem lepší :) Matt Damon je takový nevýrazný, ani si ho moc z žádných jiných rolí nepamatuji. Ale v Marťanovi jsem si ho okamžitě oblíbila. Ta role mu perfektně sedla.
      Europa Report se Ti nelíbil? Já z toho filmu byla naopak nadšená! Ale Promethea jsem tuším ani nedokoukala :D A také jsem se znovu dívala na Interstellar a zjistila jsem, že se z toho asi stává má srdcovka.

      Vymazat

Děkuji za každý komentář!