Hirošima - John Hersey | recenze

17:12 Ivcca 3 Comments

Jedna tragédie, šest lidí, šest srdcervoucích příběhů. John Hersey byl americkým spisovatelem a válečným reportérem a mimo jiné také držitelem Pulitzerovy ceny. Jeho Hirošima nyní znovu vychází v rámci edice 75 let od ukončení války a dává čtenáři možnost nahlédnout do událostí osudného dne 6. srpna 1945.

"Bylo zabito 78 150 lidí, 13 983 bylo nezvěstných a 37 425 zraněných. Ve skutečnosti byla tato čísla nejspíš ještě vyšší."

Už od prvního pohledu na tuto knihu je jasné, že nepůjde o žádné příjemné čtení. Smrt, oheň a temnota hrají prim nejen na obálce, ale i uvnitř samotné knihy. Ta je rozdělena do několika částí, ve kterých autor  podrobně mapuje životy několika obyvatel Hirošimy během této jaderné katastrofy. Prostřednictvím příběhů přeživších nahlíží čtenář do prvních chvil po svržení bomby, událostí v následujících týdnech a měsících až po pomalé a opatrné budování nové Hirošimy.

"Bylo poškozeno 62 tisíc domů z celkových 90 tisíc a dalších 6 tisíc domů bylo zničeno do té míry, že se nedaly opravit. Navzdory tomu, že po zemětřesení v roce 1929 japonské stavební předpisy vyžadovaly, aby střecha každé budovy unesla tlak 340 kilopondů na metr čtvereční (americké předpisy běžně nevyžadovaly víc než 200 kilopondů na metr čtvereční)."

Autor se nesnaží hrát na city ani nesoudí, jen předkládá události tak, jak mu byly vylíčeny a je na čtenáři, aby si na vše udělal vlastní názor. Katastrofu popisuje komplexně, poukazuje na nevědomost lidí, kteří ještě týdny po útoku spekulovali, jakou zbraň to Američané vlastně použili, na bídnou až nulovou pomoc občanům Hirošimy, kteří se s hroznou tragédií museli vypořádat na vlastní pěst. Popisuje pokusy o léčbu nemoci z ozáření, o které v té době nikdo ani nevěděl, že existuje, natož jak k ní přistupovat. Pacientům se zkrátka podávaly různé vitamíny a léky stylem pokus omyl. Tyto střípky příběhů a událostí pak vytváří mozaiku, pomocí které získává čtenář představu o rozsahu a závažnosti této události.

Jak již bylo zmíněno, sledujete příběhy šesti jedinců, dějové linky se postupně střídají a chronologicky představují jednotlivé zásadní milníky. Díky tomu nahlížíte na katastrofu z různých úhlů pohledu, ať již z pohledu ženy v domácnosti nebo třeba lékaře, který až do vyčerpání sil ošetřoval stovky a stovky raněných. Zajímavé je také pozorovat změnu v jejich přístupu, kdy se postupem času stávají otupělí vůči hromadám mrtvol kolem sebe a jednají s chladnou, ale nezbytnou racionalitou.

"Přibližně 25% obětí si vyžádaly popáleniny způsobené bombou, asi 50% jiná zranění a asi 20% úmrtí zavinila nemoc z ozáření."

Styl psaní je strohý a věcný, ze začátku mi dělalo problémy orientovat se mezi jednotlivými postavami, avšak poselství jejich příběhů bylo zcela jasné. Kniha vám pokládá hned několik zásadních otázek, které jsou stále aktuální a vzbuzují ve společnosti rozepře. Zavádí vás do centra dění a přináší hrůzné a bolestné svědectví, které je dobré znát, i když to není snadné čtení. Protože takové události je dobré si připomínat, právě proto, abychom se ujistili, že už se nebudou opakovat

70%