Brána z obelisků - N. K. Jemisin | recenze

21:14 Ivcca 0 Comments

Svět končí. Alabastr, tak trochu šílený desetiprstenář a pravděpodobně nemocnější orogén, který kdy spatřil světlo světa, rozerval světadíl a obrovská trhlina nyní chrlí mračna popela, která zahalí celý svět na tisíce let. Jak však Essun postupem času zjišťuje, měl pro to nejspíš pádné důvody. A teď musí své vědomosti Essun předat, aby jeho dílo dokončila. Té tak na hrudi spočívá nejen tíha osudu celého světa, ale drtí ji také něco mnohem bolestnějšího. Osud její dcery Nassun, která prchla se svým otcem, který je však zároveň vrahem a pro Nassun tudíž až příliš velkým nebezpečím. Essun čeká řada těžkých rozhodnutí na cestě nepřátelským územím, kde si jednoduše nemůže být ničím jistá. Je těžké někomu věřit, když vám jde po krku celý svět.

Před rokem se na pultech knihkupectví objevilo Páté roční období, první díl fantasy ságy afroamerické spisovatelky Nory K. Jemisin, které jsem si ze zvědavosti přečetla, rozhodně jsem však neměla žádná velká očekávání. O to větší bylo mé překvapení, když jsem si po přečtení poslední stránky uvědomila, že tohle byla jedna z nejlepších fantasy knih, které jsem kdy četla. A o to větší bylo mé očekávání od druhého dílu, který právě vyšel. Nejen originální prostředí, ale i všechny postavy mi totiž přirostly k srdci.

Nebudeme si nic nalhávat, druhé díly to mají vždycky poněkud těžké. Jsou takovým překlenovacím můstkem v trilogii a jen málokdy vyniknou nad zbylými dvěma díly. Výjimka však občas potvrzuje pravidlo a přesně to se stalo i v případě Brány z obelisků. Autorka v příběhu pokračuje přesně tam, kde skončila a vás moc pomalých a odpočinkových pasáží nečeká. Ze začátku to bylo trochu na škodu, čtenář je totiž vržen do příběhu, jak kdyby se mezi dvěma díly nekonala žádná časová pauza a trochu zmateně se snaží rozpomenout, kdo je vlastně kdo. S množstvím postav a jejich rozličných rolí v příběhu by nebylo od věci je na začátku trochu zopakovat a připomenout.

Jakmile se však rozpomenete, nebrání vám už vůbec nic v tom, abyste se nechali naplno unášet nevyzpytatelným proudem příběhu. Jestli mi v prvním díle nesedělo vyprávění v druhé osobě, v tom druhém jsem to přijala s takovou samozřejmostí, jako by se tak psaly příběhy naprosto běžně. Řekla bych, že je tento způsob vyprávění nedoceněný, protože jakmile překonáte prvotní pocit zvláštnosti, nabízí to naopak spoustu skvělých možností. K tomu, abyste se do příběhu mohli vžít a souznít s hlavním hrdinou, je ale samozřejmě potřeba dostatečně zručný autor, který si s atypickým způsobem vyprávění dokáže poradit. N. K. Jemisin to však zvládla s přehledem a už jen za to má můj obdiv.

Tišina, která je domovem hlavní hrdinky, je fascinujícím prostředím a svět, který zde autorka vytvořila opravdu bere dech. Všude číhající nebezpečí a lidé žijící ustavičně připraveni na katastrofu, která by je mohla zastihnout kvůli nenávisti, jež Země vůči lidem chová. Zajímavé prostředí pro ještě zajímavější postavy a jejich osudy. Essun rozhodně není typickou hlavní hrdinkou, jakou ve fantasy románech potkáváte. Je jí přes 40 let a je matkou několika dětí. Bohužel pouze jedno jediné je ještě naživu a k tomu navíc mimo Essunin dohled. Essun je svéhlavá a temperamentní, její rozhodnutí nejsou vždy dokonalá, ale jsou dokonale lidská a právě to je jedno z největších kouzel této série. Není povrchní, ale předkládá čtenáři zcela uvěřitelné příběhy.

Jak již je patrné, tuhle sérii jsem si hodně oblíbila a mám pocit, že stále není doceněná tak, jak by měla být. Je totiž výjimečná hned v několika směrech. Ať už je to vrstevnatost příběhu, kdy se na sebe kupí vyprávění několika osob, jejichž putování a vývoj sledujete v časovém úseku několika desítek let nebo právě lidský aspekt na pozadí celého vyprávění. A k tomu všemu ještě komplexní svět se spoustou zákonitostí a specifických názvů. Je to celé tak propracované, až čtenáři zůstává rozum stát.

Samozřejmě žádná kniha není dokonalá a i zde se našlo pár drobností, které bych vytkla. Hlavní hrdince například trvalo půl knihy, než jí došlo něco, co bylo zcela očividné snad od prvního okamžiku, kdy o tom v knize padla zmínka. Ale to rozhodně není něco, co by vám mohlo zkazit celkový dojem z této knihy. Jsem nadšená, jakým směrem se příběh vyvíjí a o to více zvědavá na to, co si autorka pro čtenáře připravila ve třetím závěrečném díle série Zlomená země.

Za poskytnutí recenzního výtisku velice děkuji internetovému obchodu MEGAKNIHY
Knihu si můžete za skvělou cenu koupit >ZDE<
Navíc první díl je nyní ve slevě, tak neváhejte!