Ledová krev - Elly Blake | recenze

22:10 Ivcca 6 Comments

Ruby se narodila do světa, kde mezi sebou bojuje oheň a led. Jsou totiž lidé, kteří tyto nebezpečné živly dokáží ovládat a Ruby je jednou z nich. Jejím darem je ovládat oheň. Ať již jde o zapálení malého ohýnku nebo salvy smrtícího ohně, avšak kvůli nedostatku tréninku si s ním většinou spíše neví rady. Je totiž nucena svůj dar skrývat, protože žije v království, kde pevnou rukou vládne ledový lid, v čele s králem, o kterém se povídá, že ho jeho moc dohnala k šílenství. A mít v sobě dar ohně je smrtelným nebezpečím.

S Elly Blake se čeští čtenáři setkávají na pultech knihkupectví poprvé. Vystudovala anglickou literaturu a žije v Kanadě. Není proto divu, že i její kniha je pokryta ledem a sněhem, tedy alespoň zvenku. A co může čtenář od prvního dílu této nové ságy očekávat?

Příběh vás přenese do blíže nespecifikovaného fantasy světa, ve kterém, jak se brzy dozvídáme, vládnou „ledoví“. Tedy lidé, kteří dokáží ovládat led a mráz. Prosté rozdělení na ohnivé a ledové působí možná jednoduše, nicméně ve výsledku je velmi efektivní. Až jsem byla překvapená, jak je možné, že s tím už dávno někdo nepřišel. Svět je zajímavě vymyšlený, líbila se mi mrazivá atmosféra i starobylé kláštery plné mnichů, do kterých byl děj zasazen. Celé to působí hezky pohádkově, ale autorka se nebála ani poněkud drsnějších scén, takže je to spíše taková pohádka pro dospělé.

Nicméně samotný děj skýtá hned několik nedostatků. Autorka se nevěnuje dostatečně popisům, proto máte o celém prostředí příběhu jen mlhavou představu, přitom v sobě skrýval tolik krásného potenciálu. Také postavy jsou popsány spíš povrchně, čtenář si není jistý, jak vlastně vypadají. Hlavní hrdinka Ruby je tuctovým děvčetem, které potkáte v každé druhé YA knize. Bohužel jako bonus se občas chová jako rozmazlené dítě, je výbušná a obecně dost nesnesitelná. Její chování je navíc často unáhlené a nelogické. Další postavy děj spíš jen doplňují a čtenář si k nim nestihne vytvořit žádnou silnější vazbu.

Samotný vývoj děje je bohužel poměrně snadno předvídatelný. Nedočkáte se žádných velkých zvratů nebo odhalení, vše je hezky nalinkováno a směřuje k předem zcela jasnému konci. Do ověřeného koktejlu autorka nezapomněla přidat trochu lásky a tuctové dílo je na světě. Nechci říct, že kniha není dobrá, ale v dnešní době obrovské konkurence bohužel nenabízí nic nového a převratného. Je to zkrátka osvědčená směsice všeho, co již znáte z jiných YA knih, ale to neznamená, že to ve výsledku nefunguje. Pokud tedy hledáte spíše oddychovou jednohubku a nepotrpíte si na žádné náročné spletité příběhy, bude pro vás Ledová krev příjemným zabavením.

Závěrem ještě malá výtka pro překladatele. Doslovně překládat jména všech postav je dle mého barbarství. Ostatně, jak se může člověk nesmát překladům jmen jako je Máslenka, bratr Mléč nebo bratr Slupka?

50%
Za poskytnutí recenzní e-knihy děkuji Zeedee.com