Erebos

18:09 Ivcca 4 Comments

"Raději bych zůstal tvůrcem a radoval se z toho, co jsem stvořil, udržoval to a dělil se o to s ostatními. Ale i ničení má své zajímavé stránky. Jejich půvab tkví v jejich konečnosti."


Co obsahuje tajemný balíček, který si mezi sebou začínají předávat žáci jedné londýnské školy? Nick by to velice rád zjistit, zvlášť když se jeho spolužáci začínají chovat tak podezřele. Mnozí jsou viditelně nervózní a nakonec úplně přestávají chodit do školy. Jednoho dne se balíček konečně dostane i k Nickovi. Zjišťuje, že se jedná o CD, jehož povrch zdobí prostý nápis "EREBOS". Vkládá ho doma do počítače, aniž by tušil, že tento krok změní velice rychle celý jeho život.
Z temnoty se vynořila rudá písmena, slova, která pulzovala, jako kdyby zásobovala krví a životem skryté srdce. "Vstup. Nebo se vrať. Toto je Erebos."
Erebos je počítačová hra - napínavá, originální a nepopsatelně zábavná. U hráčů vzbuzuje silnou závislost a její největší předností je nezvykle vyspělá umělá inteligence. Ta se také stává její největší hrozbou. Hraní Erebosu překračuje hranici virtuality a zasahuje i do reálného světa hráčů, kteří jsou nuceni plnit zvláštní úkoly přímo v Londýně. Klíčovou otázkou tak je, kdo hru vytvořil a proč o ní hráči nesmí s nikým mluvit?
Ursula Poznanski si získala mnoho fanoušků, kteří obdivují její talent pro psaní napínavých a nevídaně čtivých knih a zároveň schopnost překvapit nečekaným vývojem děje. Nemohu si pomoct, ale u Erebosu mi tyto aspekty scházely. Samotný námět je velice zajímavý a zaujme především čtenáře, kteří nacházejí zalíbení v hraní počítačových her. Děj se totiž odehrává ve dvou rovinách, kde první je reálný život hlavních protagonistů a tou druhou je samotné hraní hry. Jelikož se neřadím k fanouškům počítačových her, nebyla jsem příliš pohlcena pasážemi, ve kterých Nick Erebos hrál - a že je těchto částí v knize velká spousta. Naopak z reálného života hlavních hrdinů se toho příliš nedozvídáme a autorka se omezuje jen na prosté vyprávění příběhu a její postavy bohužel zůstávají ploché.


Vyzdvihnout musím jednoznačně nepředvídatelnost celého příběhu. Čtenář téměř nemá šanci uhodnout dopředu vývoj děje a samotnou zápletku. Nicméně ani to není zárukou úspěchu a Erebosu zkrátka chybí čtivost a jiskra, která by vám nedovolila odtrhnout oči od stránek. Rozuzlení proběhne poměrně rychle na několika posledních stranách a spíš než šokujícího odhalení se dočkáte naservírovaného popisu událostí a vysvětlivek, jak kdybyste četli recept na jablečný koláč. Jsem přesvědčená, že Erebos se řadí k tomu typu knih, který vám buď padne do noty nebo ne. Já se bohužel zařadila k druhé polovině. Oceňuji to, že je kniha jiná a přináší něco nového, nicméně zpracování lehce pokulhává a přijde mi, že ani sama Ursula občas neví, jak že to chce svůj příběh a knihu vlastně pojmout. Příběh navíc sází na hodně futuristické technologie a možnosti budoucnosti, které jsou pro dnešního člověka jen těžko představitelné a stravitelné. Erebos přináší zajímavý nový příběh, ve kterém si každý najde to své, ale zda to bude fungovat dobře jako celek a "strhne" vás to, to už je otázka, na kterou zjistíte odpověď pouze tak, že si knihu sami přečtete.

65%
Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment. Knihu si můžete pořídit zde.


4 komentáře:

  1. Konečně! Tak dlouho čekám na recenzi, která by nebyla pozitivní a knihu nevychvalovala do nebes. Naprosto s tebou souhlasím! Kniha má sice nápad, ale není čtivá a opravdu chybí jiskra. Chtělo to zkrátka něco víc... Teď jsi mě fakt potěšila, protože snad všem se ta kniha líbí :D Krásná recenze! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že se Tě recenze potěšila! :D Já jen doufám, že další kniha, kterou přečtu, mě chytne víc.

      Vymazat
  2. Knihu mám už dlouho doma, ale ještě jsem se k ní nedostala. Děkuji za recenzi, alespoň vím, že k ní nemám přistupovat s tak velkým očekáváním, jaké jsem měla doteď. A třeba mě nakonec příjemně překvapí. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Uvidíš, třeba Ti padne do noty :) Spousta lidí na facebooku mi oponovala, že se jim naopak Erebos četl moc dobře.

      Vymazat

Děkuji za každý komentář!