Grafitové děvče - Miroslava Varáčková | recenze

20:06 Ivcca 7 Comments

Táně je sedmnáct let, ale její život rozhodně není naplněn starostmi a radostmi typickými pro tento věk. Takovými, které prožívá většina jejích spolužaček. Táni matka je totiž alkoholička a v alkoholu utopí každou korunu hned, jak ji získá. Peníze na život si tedy mladé děvče musí obstarat jinak, krádežemi se svým nejlepším kamarádem. Ten jediný ji v jinak mizerném životě drží nad vodou. Bez něj by byla úplně sama. Jednoho dne však narazí na zajímavého muže, který jí nabízí práci. Vidina peněz je pro Táňu lákavá a netuší, že se jí právě otevírají dveře nevídaných možností. Existují však na tomto světě šťastné konce?

Slovenská spisovatelka Miroslava Varáčková vydala již několik knih a najisto se dostala do podvědomí mnoha slovenských i českých čtenářů. Nyní jí vychází nová kniha nesoucí podmanivý název Grafitové děvče. Sama autorka je velice sympatická a milá, jak jsem se mohla přesvědčit na v pořadí již druhém křtu její knihy, kterého jsem se zúčastnila.

Grafitové děvče je velmi útlou knížečkou v překrásném hábitu. To, co však najdete uvnitř, je ještě krásnější. Kniha je totiž napůl grafickým románem, což je věc, se kterou se upřímně setkávám poprvé, ale která skvěle funguje a mne nesmírně bavila. Vezměme to ale popořádku. Příběh není nijak náročný a většina událostí je celkem snadno předvídatelná - zkrátka fanouška young adult literatury nečeká asi nic nového. Místy je příběh velmi naivní, někdy naopak jako vystřižený ze života se vší jeho nevyzpytatelností a ironií. Bylo mi velice sympatické, že se autorka nebojí ani vážnějších témat a Tánin strastiplný život si asi jen málokdo dovede představit.

Hlavní hrdinka Táňa je uvěřitelná a její chování odpovídá situacím, do kterých ji autorka staví. Co mi však vadilo a značně znepříjemňovalo čtení, bylo Tánino vyjadřování. Nemám ráda, když dívky mluví vulgárně. Spolu s krádežemi, které podnikala se svým nejlepším přítelem, si pak rázem připadáte jak uprostřed nějakého "sídliskového sna". Přišlo mi to zbytečně přehnané a v mnoha situacích strojené, jak kdyby se autorka vší silou snažila přiblížit nějaké své představě o tom, jak se spolu baví děti na ulici. Bohužel čtenář, který se nepohybuje v daném prostředí, se do toho nedokáže vžít a může to působit spíše rušivě.

Kromě výše zmíněného mě ale kniha celkem mile překvapila. Byla jsem nadšená z propojení s komiksem, navíc všechny kresby byly krásné a skvěle se do příběhu hodily. Doufám, že se tím inspiruje více autorů, protože to považuji za naprosto brilantní nápad. Imponovalo mi, že autorka do vyprávění zahrnula i překvapivě hluboké myšlenky. Na příkladu Táni a Břitvy velice výstižně reflektuje, že ani bohatství ani chudoba nejsou výhrou a že štěstí vlastně s majetkem vůbec nesouvisí.

Velice se mi líbil i konec, který autorka zvolila. Do příběhu krásně seděl a přišlo mi, že takhle je to prostě správně. Grafitové děvče vám určitě mohu doporučit k přečtení. I když vás zde nejspíš nic nepřekvapí, zklamaní rozhodně také nebudete. Přečteno máte za jedno až dvě odpoledne a k tomu si užijete překrásné ilustrace.

70%

Za recenzní výtisk velice děkuji nakladatelství Slovart.
Knihu můžete zakoupit ZDE.