Co by můj syn měl vědět o světě - Fredrik Backman | recenze

11:18 Ivcca 12 Comments


Základem je nikdy nechodit v IKEA v protisměru.
Nikdy!
A nepřekračovat na letišti čáru u zavazadlového pásu.

Představte si, že byste měli napsat knihu sloužící jako poselství pro další generace. Co vše by mělo vaše dítě vědět a jak ho co nejlépe připravit na tu džungli zvanou svět? Tuto otázku si položil fenomenální spisovatel Fredrik Backman a rozhodl se všechny své rady a postřehy převést do knižní podoby. Tak, aby si ji jednou jeho syn mohl přečíst. A nejde jen o to, jak si zavázat tkaničky. Všichni přeci víme, že svět sužují mnohem závažnější problémy. A tak se nyní čtenáři dostává do rukou dojemná, ale hlavně zábavná zpověď o životě a všech peripetiích, které s ním souvisí.

Tvoji dědečkové sami postavili domy v době, kdy ještě nebyl Google. Uvědomuješ si, co je to za výkon? To nejsou lidi. To jsou švýcarské armádní nože se strništěm na bradě.
Fredrika Backmana jsem si oblíbila už díky jeho předchozím knihám Muž jménem Ove a Babička pozdravuje a omlouvá se. Není proto divu, že jsem natěšeně odpočítávala dny do vydání novinky Co by můj syn měl vědět o světě. Kniha se poněkud odlišuje formátem, protože nejde o klasický příběh. Namísto toho vám autor předkládá svou sbírku životních znalostí, které chce předat budoucí generaci. Svému synovi. Text je členěn do velmi krátkých kapitol, které často nezaberou víc než dvě strany. Uvnitř však najdete nejen povídání, ale i přepisy rozhovorů z autorova soukromí nebo třeba recepty. Není proto divu, že toto útlé dílo přečtete doslova rychlostí blesku. Přesto se vám stihne dostat pod kůži a způsobí, že ještě chvíli po dočtení budete mít úsměv na rtech. Autor totiž brilantně zvládá vyprávět s humorem a zároveň si udržet jistou vážnost. Místy je děj dojemný, až máte v očích slzy, jindy slzíte naopak od smíchu. A těch humorných scén jednoznačně převažuje. Backmanův humor je velice osobitý a proto možná nesedne každému. Občas jsem měla pocit, že moc tlačí na pilu a některé vtipy mi přišly slabší. Najdete jich však v tomto díle tolik, že se stejně náramně pobavíte.

Chci, abys věděl, že můžeš být, čím chceš, ale to není ani zdaleka tak důležité jako to, abys věděl, že vždycky smíš být přesně tím, čím jsi.
Autor do svého vyprávění často zahrnuje nejrůznější seriály, filmy, počítačové hry nebo jeho oblíbený wrestling. Pokud se člověk v dané oblasti neorientuje nebo zmiňovaný seriál či film neviděl, bude se trochu ztrácet a možná i poněkud nudit. Mnohem častější jsou však příběhy ze života, rodičovské trable a tápání, které pobaví každého a věřím, že se v nich často sami najdete.

Pod touto překrásnou žlutou obálkou vás čeká milé a upřímné vyprávění otce, který si sice je vědom skutečnosti, že není ani zdaleka dokonalý, ale který dělá vše proto, aby byl tím nejlepším otcem, jakým dovede být. Z každé strany doslova srší nekonečná láska, kterou autor chová ke své ženě a svému synovi. Nechává vás nahlédnout do svého soukromí, ukazuje vám, jaký je Fredrik v běžném životě a o to blíž má náhle člověk k jeho knihám. Nemohu se dočkat, až se do jeho vyprávění znovu ponořím.

90%

12 komentářů:

  1. Už bych si zase měla nějakého Backmana přečíst. Asi si to budu přát pod stromeček. :) (Sakra, už mluvím o stromečku a ono je září. :D )

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Září to už je skoro prosinec! :D :D Nee, nebudu strašit. Každopádně je to skvělý nápad na dárek :) Já už se těším až vyjde Mědvědín, to má být tuším někdy v listopadu, takže můžeš mít rovnou dvojnásobnou radost pod stromečkem :D

      Vymazat
  2. I kdyby se mi neměla líbit, stejně si ji přečtu ;) Přece jen mám Backmana ráda :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já věřím, že se líbit bude! :) Je to takové milé pohlazení po duši. Určitě zkus. A hlavně je i vizuálně krásná, takže se minimálně bude vyjímat v knihovně :D

      Vymazat
  3. Nemmůžu se dočkat Medvědína. Tvou recenzí jsem se k téhle útlé knížečce úplně vrátila a mám z ní stejnou radost jako po přečtení ♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem moc ráda <3 A na Mědvědín už se taky moc těším. Budeme číst společně ))

      Vymazat
  4. Tak už vím, co jde na seznam knih, které si chci přečíst. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V tom tě mohu jen podpořit! :) Určitě tě kniha nezklame.

      Vymazat
  5. Backman je moje srdcovka, dokáže mě rozesmát i dohnat k slzám. Co by můj syn měl vědět o světě je hlavně humorná, i když jsem občas dojatá byla taky.
    Opravdu to nemusí sednou úplně každému a někdy se může zdát, že je to až moc, ale já mu to všechno odpouštím, mám pro něj opravdu strašnou slabost.
    Určitě knížku někdy i jen tak otevřu, abych se pobavila :) Moc hezká recenze a taky se těším, až u nás vyjde další příběh - už v listopadu to bude Medvědín :) :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc za komentář <3 S tou slabostí souhlasím, on je prostě srdcovka :D Každou jeho knížku si užiju a na tu další se samozřejmě taky chystám. Takovýhle trochu jiný formát byl příjemným zpestřením a jsem moc ráda, že jsem si ho přečetla :)

      Vymazat
  6. No tak asi takhle: do posledního puntíku souhlasím! :)
    Skvěle si vystihla všechny klady i ty negativa (dobře, tak to jedno :D)
    Jsem moc ráda, že jste mě tak nalákaly, že jsem se do knížky taky pustila :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc! :) Jsem moc ráda, že sis ji taky přečetla, myslím, že tahle knížka za to fakt stojí :) A teď se jdu vrhnout na tvojí recenzi :D

      Vymazat

Děkuji za každý komentář!