Přirozeně - Xochi Balfourová | recenze

12:07 Ivcca 4 Comments

Když jsem se vracena z Brazílie, neuvěřitelně jsem se těšila na to, že budu opět moct žít a stravovat se zdravě. Brazílie je sice úžasná, ale co se týče jídla, je ve všem buď kilo cukru a nebo litr oleje. Případně obojí. Okamžitě mě proto zaujala novinka od nakladatelství Jota, která se tváří jako něco mezi kuchařkou a rádcem pro zdravý životní styl. A ve výsledku je to tak trochu obojí dohromady.

Pokud máte stejně jako já menší mezery u zdravých kreativních receptů využívajících různé nepříliš známé a časté suroviny, měla by pro vás tato kniha být zajímavým pomocníkem. Jeho autorkou je naturalistka Xochi Balfourová a kniha je rozdělena do tří částí. V první se autorka věnuje jídlu a najdete zde spoustu receptů rozdělených do kategorií snídaně, zdravé dobroty, hlavní jídla, saláty a přílohy, dezerty a nezbytnosti na každý den. Samotné recepty jsou proloženy zajímavým povídáním o různých surovinách a samozřejmě nechybí bohaté ilustrace v podobě krásných barevných fotografií.

Bohužel, některé recepty u sebe fotografii nemají, což je podle mě škoda a rozhodně bych uvítala fotografie u každého receptu klidně na úkor jiných ilustrací, kterých je v knize opravdu spousta. Vzhledem k tomu, že autorčiny recepty nejsou zrovna nejběžnější, měla jsem občas problém představit si, jak vlastně daný pokrm může ve výsledku vypadat. No a samozřejmě ráda vybírám očima a recepty bez fotky jsem zkrátka barbarsky ignorovala.  Samotné recepty mají klasický formát výčtu potřebných surovin, malý komentář od autorky a postup. Jsou nejen zdravé, ale jako vegetariánka jsem uvítala i skutečnost, že mnoho z nich je bez masa - výjimky se samozřejmě najdou, takže si na své přijdou i lidé, kteří maso jedí. Navíc u každého receptu jsou používány přehledné značky, takže okamžitě víte, zda se jedná o raw, vegetariánský nebo veganský pokrm. Za mě obrovský palec nahoru!
V receptech se často pracuje se superpotravinami jako je včelí pyl, kořen maca, spirulina nebo mořská řasa. Já osobně u některých ani nevím, co to je, natož kde to sehnat. Často jsou ale používány jako taková nadstavba k základnímu receptu, takže to bude fungovat i bez nich. Stejně tak bezlepkovou mouku můžete nahradit klasickou atd. V dalších částech knihy se pak autorka věnuje přímo filosofii svého životního stylu a dále přípravě domácí kosmetiky. Zde najdete tipy na přírodní peelingy, mýdla a mnoho dalšího. Jelikož mám v tomto směru své vlastní názory, využívala jsem hlavně část s recepty.

Knihu Přirozeně mohu doporučit všem, kteří se chtějí něco přiučit o zdravém životním stylu, ozvláštnit svůj jídelníček a zaexperimentovat si s potravinami, které se běžně v jejich kuchyni nevyskytují. Já osobně jsem si asi nejvíc zamilovala super jednoduchou a chutnou banánovou zmrzlinu. Tak vzhůru do kuchyně!

Kniha vyšla v Nakladatelství Jota
A můžete ji zakoupit ZDE