Malý princ - Antoine De Saint - Exupéry | recenze

19:20 Ivcca 10 Comments

Antoine de Saint-Exupéry uvízl kvůli nehodě uprostřed Sahary. Dochází mu voda a potřebuje co nejrychleji opravit svůj letoun, aby mohl odletět a zachránit se dřív, než mu dojde voda. Uprostřed nekonečné pouště však potkává zvláštního človíčka. Tím je Malý princ, křehký chlapec, který opustil svou malou planetu, aby poznával ostatní planety ve vesmíru a mezi nimi právě i Zemi.

Malý princ je bezpochyby jedno z nejvýznamnějších děl všech dob. I když se má jednat o pohádku, určitě bych ho zařadila spíše mezi četbu pro dospělé, protože děti nemohou pochopit všechna poselství, která v sobě tato útlá knížka skrývá. Neexistuje snad nikdo, kdo by o Malém princi alespoň neslyšel. Ve čtenářích vyvolává velmi různorodé pocity, jedni příběh o malém blonďatém vesmírném cestovateli milují, jiní ho vnímají jako zbytečně nadhodnocené dílo. Mě osobně uchvátilo a přečetla jsem ho během jednoho večera.
Zakoupila jsem si vydání od nakladatelství Omega, které opravdu chválím. Každý jeden prvek knihy je skvěle promyšlený, samozřejmostí jsou i barevné ilustrace, kvalitní papír a látková záložka. Tohle se zkrátka povedlo a já vydání od Omegy považuji za vizuálně nejhezčí. Autorem všech zmiňovaných ilustrací je samotný Saint-Exupéry a ty tak skvěle korespondují s textem.
Příběh je vyprávěn s lehkostí pohádky, což kontrastuje s částmi, které mají až tragický ráz. Autor nostalgicky vzpomíná na vlastní dětství - období, o kterém tvrdí, že na něj již většina dospělých zapomněla a přemýšlí také nad nepochopením dětí ze strany dospělých. Prostřednictvím cest Malého prince autor poukazuje na největší hříchy a malichernosti lidstva, silný důraz je kladen na čest, smysl pro spravedlnost a odpovědnost jedinců za závazek vůči svému okolí.

Stáváš se navždy zodpovědným za to, cos k sobě připoutal.
Během svého putování se Malý princ setkává s mnoha lidmi a tvory. Mnozí z nich představují určité zrcadlo společnosti a autor poukazuje na zjevnou absurditu lidských rozmarů a hříchů. Ať už jde o marnotratnost, zahledění do sebe samého nebo zbabělost. Těžko říct, zda jsou děti schopny tyto myšlenky "přežvýkat" a pochopit a myslím, že většina lidí, která dílo odsuzuje, tak činí právě proto, že ho četli v dětství a vnímali ho právě jen jako jakési panoptikum zvláštních myšlenek, které dohromady nedávaly příliš velký smysl.

Děj je protkám množstvím metafor a nejrůznějších přirovnání, které mu dodávají nepopiratelné kouzlo. Malý princ může být čtenáři velkou inspirací a já sama jsem přesvědčena, že se k tomuto dílu v budoucnu ještě mnohokrát vrátím.

100%

10 komentářů:

  1. Když se všude vyrojily možnosti mít nové vydání téhle mé srdcovky, skoro jsem to koupila, ale doma už to mám třikrát, tak jsem se ovládla. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je pravda, že se s nimi nějak roztrhl pytel :D Já ještě svůj výtisk neměla, takže jsem absolvovala náročné vybírání.

      Vymazat
  2. Malého prince jsem četla poprvé na základce a vůbec jsem to nepochopila, přišlo mi to jako dost divný příběh... Ale s každým dalším přečtením mám tu knihu raději a raději, myslím, že to je jedna z knih, ke kterým člověk musí prostě dozrát :-) Teď si brousím zuby na Exuperyho Citadelu, což je prý taky vynikající kniha, tak jsem zvědavá :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ji četla až teď, na jednu stranu jsem se fakt styděla, že jsem se k tomu nedostala dřív, ale nakonec jsem ráda, protože jsem z ní byla nadšená a v mladším věku bych si z toho asi neodnesla tolik :)

      Vymazat
  3. Malý princ je nádherná a nadčasová knížka, kterou by si měl !minimálně! jednou za život přečíst každý člověk.
    Já jsem se k ní dostala loni a byla jsem nadšená - dokonce tak nadšená, že jsem na jejím konci brečela, brečela jsem nad pravdou, brečela jsem nad životem a brečela jsem nad tou nádherou :)
    Lory Humble

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlas :) Je krásné, že Tě Malý princ tak zasáhl, taky ve mě zanechal spoustu pocitů.

      Vymazat
  4. Úplne súhlasím, táto kniha je skvelá. Má v sebe jednoduchosť a čistotu štýlu a pritom sa dá pochopiť z viacerých strán a zmyslov :-) Tiež som knihu nedávno čítala aj recenzovala, tak ak by si mala záujem mrknúť bližšie na môj názor, budem len rada :-) http://my-fantasydream.blog.cz/1602/maly-princ-antoine-de-saint-exupery

    OdpovědětVymazat
  5. Malý princ je má nejoblíbenější pohádka. Naprosto ji miluju <3
    Za zmínku určitě stojí tvé krásně kvalitní fotografie :)!
    Krásné fotografie v kombinaci se zmínkou mé tak milované knížky? Začínám sledovat tvůj blog! :)

    Pokud by jsi se chtěla pdoívat na ten můj, tady je adresa.
    http://owlsidekick.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Páni, moc Ti děkuji, Tvůj komentář mi udělal vážně radost :) Snad se Ti tu bude líbit i nadále.

      Vymazat

Děkuji za každý komentář!