Bez naděje

18:24 Ivcca 18 Comments

Jestli někdo umí bořit mýty a klišé, pak je to Colleen Hoover. Její knihy se tváří jako nenáročné oddechovky, ale ve skutečnosti je oddych to poslední, čeho se při čtení dočkáte. I přes nepochopitelně nezáživný začátek se Bez  naděje rozjede takovým způsobem, že nebudete stíhat otáčet strany.

Originální název: Hopeless
Autor: Colleen Hoover
Žánr: Young Adult
Počet stran: 384

Sky není úplně obyčejnou mladou dívkou. Je adoptovaná a žije se svou nevlastní matkou, zastánkyní života bez moderních technologií. Po letech domácí výuky se Sky rozhodla začít navštěvovat místní střední školu a zde se také seznámí s Deanem Holderem, kterého neprovází zrovna nejlepší pověst. Možná to ale není jen špatná pověst, co mají ti dva společného.
"The sky is always beautiful. Even when it's dark or rainy or cloudy, it's still beautiful to look at... It'll be there no matter what... And I know it'll always be beautiful."
- Colleen Hoover, Hopeless
Minula mě vlna šílenství, kterou strhlo vydání této knihy v Čechách. Knihy, které čtou všichni, mě trochu děsí, protože mám vždy obrovská očekávání a ta se často po přečtení několika kapitol rozsypou jako domeček z karet. Colleen Hoover mě nadchla svým dílem Maybe Someday, které v češtině bohužel zatím nevyšlo. To byl také hlavní důvod, proč jsem sáhla po této knize, která se na první pohled tváří jako prvoplánová romantika. Jenže já už jsem jednou zažila, jak umí tato americká spisovatelka překvapit. A stejné to bylo i s touto knihou.
Vypravěčkou příběhu je samotná Sky. Tato dívka ničím nevyniká, je poměrně sympatická, ale bohužel vás ničím příliš nezaujme. Poměrně mi vadilo, že autorka nijak nepopsala Holdera, takže jsme od začátku neměli tušení, jak vypadá a například jeho barvu vlasů a očí jsme se dozvěděli až skoro ke konci (a to bylo ještě jen tak mimochodem a nepřímo zmíněno, takže mnoho čtenářů si toho třeba ani nevšimne). Někomu  může vyhovovat, když si může hlavního hrdinu představovat podle vlastní fantazie, ale mě tedy ne. Kdybych chtěla hrdinu podle svých představ, napíši vlastní knihu. Kvůli této zdánlivé maličkosti jsem se do děje vůbec nemohla vcítit a vadilo mi, že je pro mě hrdina jednou velkou neznámou.


První polovina knihy mě nebavila, nutila jsem se do ní a sotva jsem se jí prokousala. Začátek totiž obsahuje spoustu klišé a kniha zde ničím nevyniká. Pak však nastal zlom a to že hodně velký. Neuvěřitelně vymyšlená zápletka, která nepostrádala logiku a originalitu. Kniha Bez naděje je překvapivě silné čtení, i když tomu ze začátku nebudete věřit. Všechna čest před autorkou, za její odvahu, za to jak citlivě a přitom do hloubky dokázala mluvit o životních problémech hrdinů. Celý příběh byl tak uvěřitelný, až se člověku při čtení tajil dech. V určité fázi se samozřejmě nedalo zabránit předvídatelnosti a vlastně skoro všechny zápletky jsem uhodla dlouho dopředu. I tak mi ale vyrazily dech svojí hloubkou a promyšleností. Krásně propracovaný příběh, vyprávějící o nejtemnějších zlech a hříších společnosti, ze kterého vás bude bolet srdce pro všechny lidi, kteří si něčím podobným musí procházet. Všechny pocity, které hlavní hrdinové prožívali, se na vás valí jako lavina a dusí vás pod tíhou své otevřenosti a vážnosti. I když je tato kniha spíše pro mladé, skrývá v sobě kouzlo a poselství, které zaujme nejednoho staršího čtenáře. Za sebe mohu doporučit k přečtení a už se nemohu dočkat dalších knih, které si od této velice talentované autorky přečtu.

"And while I could sit here and feel sorry for myself, wondering why all of this happened to me.. I'm not going to do it. I'm not going to wish for a perfect life. The things that knock you down in life are tests, forcing you to make a choice between giving in and remaining on the ground or wiping the dirt off and standing up even taller than you did before you were knocked down. I'm choosing to stand taller. I'll probably get kicked down a few more times before this life is through with me, but I can guarantee you I'll never stay on the ground."
- Colleen Hoover, Hopeless
80%



18 komentářů:

  1. Já se taky vyhnula všemu tomu šílenství, co vypuklo hned po vydání. Čtu hodně novinek, ale u obdobných knih se taky bojím zklamání z příliš velkého očekávání. Chci se na ni co nejdříve vrhnout, protože vypadá fakt úžasně a autorku mám ráda. Má skvělý styl a i klišé zápletky opravdu umí bravurně a originálně přepracovat. Krásná recenze! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě Ti ji moc doporučuji a doufám, že pro Tebe bude stejně milým překvapením, jakým byla pro mě :) Autorčiny knihy se čtou vážně samy. Děkuji moc za pochvalu.

      Vymazat
  2. Souhlasim do posledního písmenka :)
    Jsem ráda, že jsem vlnu šílenství předběhla a knihu si přečetla ještě v době, kdy o ní vědělo v čechách jen pár lidí. Kdyby to bylo jinak, nevím jestli bych se ke knize dosud dostala (Hvězdy nám nepřály kvůli tomu stáůe odkládám :D).
    Jinak jsem ráda, že je na tom někdo stejně jako já ! Úplně si vybavuju, jak jsem šílela z toho, že vůbec nevím jak Holder vypadá :D Potřebuju v knihách aspoň lehký nástřel - oči, vlasy - a jsem spokojená :D
    Skvělá recenze !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ellen, děkuji moc za pochvalu! :) Přesně z toho důvodu jsem si Hvězdy nám nepřály také ještě nepřečetla :D A to už je mám tak půl roku ve čtečce. To s absencí popisu hlavního hrdiny se mi stalo jen párkrát, ale pokaždé mi to totálně zkazilo zážitek ze čtení.

      Vymazat
  3. :) Také jsem se naštěstí šílenství vyhnula :) (kdo vlastně šílel, když tady všechny tvrdíme, že my ne? :D). Knížku jsem si náležitě užila o pár měsíců pozdějí a vím, že mě bavila, i když jsem se mohla zbláznit z Holderovy posedlosti jejími rty :D Hrozně mě tím štval :D (možná to bylo až ve druhém díle, kde to je z jeho pohledu, ale to snad není považováno za spoiler :))
    Toho, že o Holderovi nic nevíme jsem si možná všimla, ale už jsem to zapomněla, takže mě to asi nevyvedlo z míry tak jako tebe :D A vlastně mi to asi nevadilo :)
    Krásná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak té posedlosti jsem si moc nevšimla. Nebo jako všimla, ale nerušila mě. Takže je možné, že na to byl kladen větší důraz v tom druhém dílu :) Děkuji moc za pochvalu!

      Vymazat
  4. Já ji teda četla v té první vlně šílenství a líbila se mi úplně stejně jako tobě :)) První půlka byla taková... nějaká a já si furt říkala, co na ni všichni vidí, a jestli ji vůbec chci dočíst. No a pak přišel ten zlom a já ztratila slova. Úžasná knížka, opravdu :))

    (A Maybe someday mám doma od léta v angličtině a stále se na ni chystám. Musím sebrat odvahu a rozečíst :D)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprostý souhlas, měla jsem to úplně stejně a také jsem si skoro pohrávala s myšlenkou odložení. Ještě, že jsme to neudělaly :) Maybe Someday si musíš přečíst! :D Neřeší se tam sice tak vážné věci, ale je to snad nejoriginálnější námět, s jakým jsem se kdy setkala v téhle literatuře.

      Vymazat
  5. Povedená recenze :) Já se té vlně šílenství také vyhnula, ke knížce jsem se dostala až teď :) Bála jsem se zklamání a tak jsem si ji nechtěla kupovat. A tak mi jsem si musela počkat, až si ji budu moct půjčit z knihovny :) Každopádně knížka to je asi opravdu dobrá a oblíbená, protože byla více než 20krát zarezervovaná a musela jsem si na ni počkat více šest měsíců :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Já jsem ji dostala k Vánocům a můžu doporučit. Myslím, že nebudeš litovat, když si ji pořídíš :)

      Vymazat
  6. Moc pěkná recenze! :)

    Kniha rozhodně vypadá zajímavě a i když bych si ji na základě obálky nejspíš nevybrala, pozitivní recenze mě zatím přesvědčují o opaku... Tak třeba jednou :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji!! :) No jo, obálka vypadá docela levně :D Ale obsah překvapil. Hold jsme se opět přesvědčili, že nemáme soudit knihu podle obalu :)

      Vymazat
  7. Já s tebou snad do puntíku souhlasím! :D Taky jsem knihu takto ohodnotila a vytýkala jsem jí ty samé věci, které jsi jí vytkla i ty. Jsem zvědavá, jestli si přečteš i Život jedna báseň a jestli ano, tak jestli budeš mít taky stejný názor. (To byla snad ta nejdivnější věta na světě. :D) Moc krásná recenze Ivco! :)
    A hrozně se mi líbil tvůj výběr citátů! :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě mám v plánu přečíst si i Život jedna báseň :) Colleen Hoover mě zatím nezklamala. Tak uvidíme. Děkuji moc za pochvalu! Vážím si toho.

      Vymazat
  8. Prvními čtyřmi řádky si mě tak na knihu tak navnadila, že jsem si zakázala číst tvou recenzi dál, než knihu sama přečtu, snad to bude co nejdříve :)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda :) Ale pro příště se nemusíš bát mé recenze číst, jsou zcela bez spoilerů! Určitě dej vědět, jak se Ti kniha bude líbit.

      Vymazat
  9. Že by som sa do knihy predsa len pustila? Mám ju doma, dávnejšie bola na rajknih za pár korún, ale priznám sa, kúpila som si ju iba preto, lebo sa o nej veľa hovorilo. Tak jej asi dám i reálne šancu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě si ji přečti, doufám, že se Ti bude také líbit :) Jen to nesmíš vzdát a prokousat se začátkem, protože ten byl fakt děsný. No ale pak neuvěřitelný rozjezd!!

      Vymazat

Děkuji za každý komentář!