Dva roky prázdnin

18:59 Ivcca 10 Comments

Tento román je krásný nejen navenek, ale i uvnitř. Jules Verne s noblesou sobě vlastní vypráví dobrodružný příběh o výletu do zrádných vod jižního Pacifiku, kde vám společnost bude dělat jen patnáct chlapců a místní člověkem nedotčená divočina.

Originální název: Deux ans de vacances
Autor: Jules Verne
Žánr: Klasická literatura
Počet stran: 357

Román Dva roky prázdnin vypráví příběh skupiny patnácti chlapců, kteří se během svých prázdnin chystají na dobrodružný výlet lodí. Shodou nešťastných náhod je však loď z přístavu odnesena proudem na širé moře - někdo evidentně odvázal lano a všichni dospělí byli v tu chvíli na pevnině. Když to samotní chlapci zjišťují, je již příliš pozdě na záchranu. Provedou loď bouřkou a vše končí ztroskotáním na pustém ostrově v jižním Pacifiku. Zde jsou tito mladí chlapci vydáni napospas nemilosrdné přírodě a v momentě se z nich stávají trosečníci. Jak si dokáží poradit s nástrahami ostrova, který se stal jejich novým domovem a podaří se jim někdy vrátit zpět domů?

Mít dva roky prázdnin, po tom touží každý školák a i já sama si na to moc dobře vzpomínám. Stojí to ale za to v případě, že ty dva roky musíte strávit přežíváním na ostrově kdesi uprostřed nekonečných vod oceánu? Tato kniha se mi dostala do rukou v novém vydání od nakladatelství Omega a já si ho zamilovala na první pohled. Pod přebalem naleznete stejně krásnou obálku a uvnitř vás čeká ještě lepší zážitek v podobě velké spousty ilustrací od Léona Benetta. Musím říct, že se kniha po vizuální stránce opravdu povedla a je to jedna z nejkrásnějších knih, jaké v knihovně mám.












Tato kniha je jednou z řady "robinsonád", ve které nám autor dává nahlédnout do života několika dětí, které jsou nuceny společnými silami vybudovat fungující společnost a to vše bez dohledu dospělých. Detailní popisy vás přenesou do místa dění, přímo doprostřed lovů, stavění osady, ale i nebezpečných situací, kdy musí skupina čelit nebezpečím a to nejen těm, která číhají mezi místní faunou a flórou.



Postupem času poznáváme všechny chlapce, některé více, některé méně. Nejvýrazněji na mě působili asi Briant, který je v podstatě ztělesněním všech šlechetných lidských vlastností a Doniphan, představující svou svérázností a nepoddajností určitý protipól prvně jmenovaného.
Někdy na mě chlapci působili možná až moc zručně, až moc inteligentně a až moc dospěle. Jinými slovy - trochu nereálně. Jules Verne nám předkládá zidealizovanou představu neporazitelné a hluboce zakotvené lidské morálky, statečnosti, sounáležitosti a soudržnosti. Jedná se předně o ten typ románu, který dám přečíst svým dětem, až někdy nějaké budu mít, aby viděly, jak důležité je nezapomínat na základní lidské ctnosti a jejich význam pro hladké fungování společnosti. Děti bych také určila jako cílovou skupinu této knihy, neboť já se musela na toto zidealizované dobrodružství dívat trochu skepticky a nedivila bych se, kdyby i William Golding svou nejslavnější knihou reagoval právě na tuto Robinsonádu obhajující čest a odhodlání. Je to však samozřejmostí u takto malých dětí různých národností, když sami vidíme, jak se dokáží v určitých krajních situacích chovat dospělí?


Nemohla jsem přestat pochybovat nad tím, zda je opravdu možné, aby měly děti zmíněné zásady chování civilizované společnosti tak silně vštěpené a proto na mě právě zmíněný Pán much působil jako mnohem věrohodnější hypotetický scénář. Přece jen jsou to stále malí chlapci, kteří se ze dne na den ocitnou tváří tvář divočině, tváří tvář smrti. A tato poměrná nereálnost a dobrodružná idylka mě v průběhu čtení trochu rušila. Vše je navíc umocněno Verneovým stylem psaní, plným noblesy a vznešenosti. Pokud však chcete uniknout na opuštěný ostrov a prožívat vzrušující dobrodružství, určitě byste si tuto klasiku měli pořídit do své knihovničky. Na srdci vás zahřeje nejen nádherně ilustrované a zpracované vydání, ale také neochvějná víra v dobrotu a čest, skrytou hluboko uvnitř každého člověka.

70%
Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Omega.
Knihu Dva roky prázdnin můžete zakoupit v prodejnách nebo na eshopu Knihy Dobrovský.




10 komentářů:

  1. Díky krásným vydáním Omegy mě šíleně láká číst i klasiku :)
    Knižní regál

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak! Nejradši bych si je všechny pořídila domů.. :)

      Vymazat
  2. Vypadá to hezky, i když jsem o knize nikdy dřív neslyšela. Naštěstí umíš hezky navnadit, takže si nejspíš knihu pořídím. A vydání od nakladatelství Omegy vypadá opravdu hezky, zvlášť ty ilustrace, ty už se moc často v knihách neobjevují :) Krásná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to klasika no a Verne má dost specifický styl psaní, takže určitě doporučuji přečíst kousek v knihkupectví nebo nějakou ukázku na internetu a pak se rozhodnout :) A to vydání je opravdu krásné, pořád jsem ho musela obdivovat.

      Vymazat
  3. Po přečtení jsem prožil rozčarování, konstatuji, že je s mírnými grafickými a textovými zásahy použito odstrašující, kostrbaté úpravy překladu od nakl. NÁVRAT z 90. let – o kvalitě reprodukce ilustrací nemluvě.

    OdpovědětVymazat
  4. Proč je ta kniha tak nádhernááá!!! Hrozně by se mi líbilo si ji vystavit ve své knihovničce :) Odrazuje mě však ten Verneův styl. Já nevím, jestli bych ho překousla. Navíc zidealizované "superhrdinské" a dokonalé děti s mozkem třicetiletých fakt nemusím. Každopádně se ti recenze moc povedla! Jsi čím dál tím lepší! :) :)
    Knížku si možná přečtu ve starém vydání, které máme doma ještě z dětských let mých rodičů :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo docela s tebou souhlasím :) A moc děkuji za pochvalu!! ♥

      Vymazat
  5. Dva roky prázdnin jsem četla asi v páté třídě, ale takové to úplně stařičké rozpadající se vydání. I když se mi kniha moc líbila, už bych si ji znova asi nepřečetla... Každopádně tohle vydání je úplně překrásné a možná se ještě rozhoupu a dám ho bráškovi k narozeninám :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že by to byl pěkný dárek :) Ale tady hodně záleží na vkusu čtenáře, to je pravda.

      Vymazat
  6. Tie ilustrácie vyzerajú nádherne. Obálka sa mi ale viac páči u staršej verzie - http://www.t-antik.com/fotos/JulesVerne230113%20001.jpg

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář!