Knihy mého srdce

20:03 Ivcca 12 Comments


Vybrat nejlepší knihu, jakou jste za celý svůj život četli, je nemožné. Vybrat tři už je trochu reálnější, ale stále nic snadného.
A tady jsou tři knihy, o kterých si troufám tvrdit, že se řadí mezi ty nejlepší, jaké jsem dosud měla možnost číst. Každá z trochu jiného důvodu, ale každá zcela zaslouženě. Pořadí není rozhodující, mám je všechny stejně ráda a jak již jsem psala, vybrat nejlepší nejde a nikdy nepůjde.
Rozhodla jsem se, že vás v tomto článku nebudu zatěžovat zdlouhavými anotacemi a předám vám jen své pocity z dané knihy. Věřím, že pokud vás dílo zaujme, informace o ději si tak jako tak dohledáte sami.

Kafka na pobřeží - Haruki Murakami


Kafku na pobřeží jsem četla, když mi bylo 16 let. To už je opravdu hodně dávno, tudíž mi veškeré detaily i děj knihy splývají. Co však nikdy nezapomenu, je pocit, jaký jsem po dočtení měla. Upřímně mohu říct, že tato kniha mě velice ovlivnila, což se mi v takové míře nikdy předtím ani potom nestalo. Dostala jsem ji k narozeninám od bratra a Murakami se okamžitě stal mým nejoblíbenějším spisovatelem. V následujících letech jsem přečetla skoro všechna jeho díla. Konkrétně Kafka na pobřeží mě donutila zcela přehodnotit svůj stávající pohled na svět, své postoje. Velice se těším, až si toto dílo znovu přečtu a jsem zvědavá, jak na mě zapůsobí s odstupem tolika let.

1984 - George Orwell



Pokud by se mě někdo zeptal na knihu, kterou by si dle mého názoru měl každý přečíst, neváhala bych s odpovědí ani minutu. Je to 1984. Člověka opravdu zamrazí, když si uvědomí, jak moc nadčasové toto dílo bylo a je. Je neskutečné, s jakou přesností dokázal Orwell predikovat vývoj stalinistického Ruska nebo KLDR. 1984 poukazuje na hrozbu, která nikdy nebude zažehnána. Proto jsem přesvědčena o významnosti tohoto díla.
Lidská individualita není zločin.


“Freedom is the freedom to say that two plus two make four. If that is granted, all else follows.” - George Orwell, 1984


Hunger Games - Suzanne Collins


Aréna smrti, potažmo celá série Hunger games, jistě zastává své místo v seznamech "Top knih" mnohých z vás. Ani já nejsem výjimkou. I když jsem před přečtením viděla film, což mě opravdu neskutečně mrzelo, musím říct, že to nijak nesnížilo zážitek ze samotného čtení. Stále si pamatuji, když Katniss prožívala v aréně svou první noc, svíraly se mi útroby strachem a občas jsem zapomínala dýchat. Tato kniha si veškerou svou slávu zcela zaslouží. Jejím přečtením nemůžete udělat chybu.

A jaké jsou vaše nejoblíbenější knihy?
Dokázali byste vyjmenovat jen tři?

I.

12 komentářů:

  1. Je ťažké vybrať len 3 :) Bola by to ale asi Krásna katastrofa, Zavrhnutý a Nočný tieň. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak z těch jsem četla jen Zavrženého :) Na zbylé dvě se určitě podívám, třeba by mě také zaujaly.

      Vymazat
  2. Vybrat tři je pro mě absolutně nemožné!!! Kafku jsem nečetla, ale asi bych to měla napravit, když na to tak koukám.
    1984 mi vyrazilo dech a nikdy na význam tohoto díla nezapomenu
    Hunger games jsem viděla v kině a večer ten den jsem okamžitě knihu získala do počítače a celou ji z toho počítače přečetla během noci a hned vzápětí další díly. Tak moc mě to bavilo. Tak moc, že jsem udělala to co nikdy předtím a četla z počítače, protože jsem ještě neměla čtečku (asi). A hned pak jsem si knihu napsala na seznam Ježíškovi, protože se čtením jsem nevydržela čekat na fyzický výtisk, ale chtěla jsem ji mít doma i po tom, co jsem ji četla (ne naposledy). Hunger games za to stojí.
    Tenhle komentář je asi ta nejzmatenější věc, jakou jsem kdy napsala. Pardon, ale tak se prostě cítím! :D U HG mi nevadilo, vidět nejdřív film. Protože (přestože) je to tak věrná adaptace, až se tají dech. Super TOP3 :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že ten komentář je spíš vášnivý, než zmatený (jako knihomol tou rozumím, neboj). Když někomu vyprávím o své oblíbené knize, tak také skáču od jednoho k druhému a občas melu páté přes deváté :)

      Vymazat
  3. Páni vybrat jen tři bych asi vážně nezvládla :) Zajímavý výběr, od Murakamiho jsem ještě nic nečetla, bojím se, že. By na mě byl příliš inteligentní :) A 1984 naprosto souhlasím! A Hunger games rozvíříly mojí další čtecí vášeň :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neboj Báro, vím, že se teď stal Murakami hodně populární. V době, kdy jsem ho začínala číst, na mě každý při vyslovení jeho jména zíral, jako kdybych se zbláznila. Mě osobně se jeho knihy čtou dobře, baví mě jeho styl vyprávění a popisy :) No zkrátka si myslím, že by jsi to měla napravit a dát mu šanci :D

      Vymazat
  4. Mojí nejvíc srdcovou knihou je Kvak a Žbluňk jsou kamarádi :D Ale kdybych měla vybrat další dvě, tak moc nemám tušení. Asi Na cestě od Kerouaca (i když tu jsem četla v 17, tak nevím, jestli by se mi líbila i dnes) a Mluviti pravdu od Formánka. Ale až tenhle komentář dopíšu, tak určitě mě napadne něco lepšího :-) Ale jinak super výběr. Od Murakamiho bych si chtěla něco přečíst (kdysi jsem četla Norské dřevo a to se mi líbilo) a 1984 si chci brzo znovu přečíst. Hunger games se mi taky vcelku líbily :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsi snad první člověk, který dokáže říct jen jednu knihu! :D Norské dřevo jsem také četla, jedno z nejlepších děl od něj.

      Vymazat
  5. 1984 od Orwella je uplne mega, planujem o nej clanok.. raz az budem mat cas.. a tiez aj Zvieracia farma od neho patri medzi moje srdcovky :-) Moja trojka by bola: Jana Eyrova, Krstný otec, a Millenium (to je sice trilogia ale pod spolocnym nazvom takze sa to rata za jednu :-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, Farmu zvířat mám také ráda :) Pokud napíšeš recenzi, moc ráda si ji přečtu. Všechny tyto knihy si musím někdy přečíst znovu a prožít to ještě jednou. Z tvých top tří jsem nečetla bohužel ani jednu, ale Janu Eyrovou bych v budoucnu ráda :)

      Vymazat
  6. Je hodně těžké vybrat jen tři knihy. Pro mě téměř nemožné, takže smekám, že jsi to dokázala. Muselo to být těžké vybírání. :D První knihu neznám, ale vypadá to hezky, určitě se po tom podívám a s dalšími dvěma naprosto souhlasím. Ty by měl mít přečtený každý. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě podívej, musím si dát velice brzy rereading :) Jsem ráda, že se shodneme.

      Vymazat

Děkuji za každý komentář!