Playground - Lars Kepler | recenze

15:42 Ivcca 6 Comments


Co se stane během těch vzácných vteřin, kdy se zastaví srdce?

Jasmin Pascalová‑Andersonová má hodnost poručíka švédské armády. Během mise NATO v severním Kosovu se její jednotka ocitne v boji. Jasmin ztratí dva ze svých mužů a sama je těžce zraněna. Na celou minutu a čtyřicet vteřin se jí zastaví srdce, potom je však přivedena k životu. Po probuzení mluví o své zkušenosti z klinické smrti: ocitla se v tajemném přístavním městě, jež představuje přechod mezi životem a smrtí a v němž panuje krutý a nespravedlivý systém. Jasmin je ze svých zážitků zmatená a rozrušená. Co se stalo během těch vzácných vteřin, kdy se jí zastavilo srdce? A jak se jí podařilo překonat nástrahy města a vrátit se do života
Jasmin se ve Stockholmu léčí z posttraumatického stresového syndromu, opustí armádu a snaží se vést poklidný život. Až do dne, kdy jí vážná dopravní nehoda opět obrátí svět vzhůru nohama. Lékaři v nemocnici operují Jasminina syna, aby mu zachránili život. Během operace mu však musejí na okamžik zastavit srdce.
Nikdo neví, kolik pravdy je na příbězích těch, kteří se navrátili z blízkosti smrti. Ale Jasmin nemůže riskovat. Ví, že si její syn sám neporadí a nevrátí se. Kruté přístavní město plné násilí je nebezpečné místo. A ze všeho nejnebezpečnější je hřiště…

Autorská dvojice vystupující pod pseudonymem Lars Kepler není mezi spisovateli žádným nováčkem. Jak se však zkušení autoři podepsaní pod nemalým množstvím detektivek poprali s první knihou nesoucí nálepku "mysteriózní thriller" a notně překračující hranici přirozena? Hlavní postavou románu je poručice Jasmin trpící silným posttraumatickým stresem. Během jejího velení přišli za války v Kosovu o život dva vojáci, když se snažili zabránit Srbům v popravě několika mužů. Zároveň jedna kulka zasáhla samotnou Jasmin, která následně prožila krátkou klinickou smrt. Hranice mezi realitou a skutečností se stírají, avšak Jasmin je přesvědčená, že navštívila posmrtnou říši a to místo rozhodně není pěkné.

Lars Kepler je mistr popisu, brilantní vykreslení pochmurné atmosféry přístavního města způsobí, že se vám nejednou bude tajit dech. Ať již jde o všudypřítomný plíživý strach, zločin a zkorumpovanost v posmrtné říši nebo Jasminin trýznivý strach ze ztráty pojmu o realitě. Začátek knihy pro mě nemá jedinou chybku. Každá jedna strana mě bavila a to hlavně díky vydařenému chladnému popisu událostí a traumat člověka, který se nacházel tak blízko smrti, navíc propojený s urputným bojem o vlastní dítě, které se snaží získat do své péče bývalý manžel a zoufalstvím z toho, že i vlastní rodina si o vás myslí, že jste blázen.



Bohužel vynikající začátek knihy je zastíněn zbytkem příběhu, jehož kvalita se exponenciálně snižuje. Mnoho postav je napsáno tak, abyste je od začátku milovali nebo nenáviděli a tato zjevná účelnost je poměrně rušivá. Měla jsem neustále pocit, že fantasy bohužel není Keplerovou parketou a v příběhu bylo až moc nezaplněných mezer. Posmrtná říše dostala podobu města připomínajícího Čínu, ve kterém bydlí mnoho lidí čekajících na smrt - nebo návrat zpět do života. Někteří zde tráví i desítky let pouhým čekáním bez spánku a nikoho nenapadlo místo víc prozkoumat. Kde jsou jeho hranice? Co se nachází mimo město? Mysl čtenáře je moc bystrá na to, aby tyto otázky ignorovala a pouze konzumovala předložený příběh. Celé je to až moc přehnané a hlavním hrdinům se děje až moc nespravedlností na to, aby bylo vyprávění uvěřitelné. S pozdviženým obočím jsem sledovala i Jasminino bizarní putování do posmrtné říše a zpátky, jak kdyby běhala z domu do sámošky pro věci, které odpoledne zapomněla nakoupit. Často je děj snadno předvídatelný a chybí mu to "něco", co by vám nedovolilo na knihu chvíli po dočtení zapomenout. V popisu si Lars Kepler nebere servítky a surovost jeho pera dává do pohybu doslova potoky krve. Zmiňovaná surovost je někdy až příliš velká a příliš bezúčelná, takže se z nadějného příběhu pomalu stává kýč.

Nemohu říct, že je Playground špatná kniha. Thriller okořeněný fantaskními prvky má originální myšlenku a přináší čerstvý vítr v podobě příběhu točícího se kolem záhad souvisejících s klinickou smrtí. Bohužel jsem se nemohla zbavit pocitu, jak kdyby ho Kepler šil horkou jehlou. Jednoduše se v tom nesmíte příliš rýpat, jinak narazíte na spoustu nejasností. Na závěr musím ještě vyzdvihnout skvostnou obálku, na kterou se pro její zářivé barvy a perfektně zpracovanou myšlenku jednoduše nemohu vynadívat.
69%

6 komentářů:

  1. Pěkná recenze. Akorát si nejsem jistá, jestli se do knihy pustím nebo ne, já jsem totiž prvotřídní rýpal :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Já si ani nepřijdu jako velký rýpal, ale tohle nešlo :D Určitě dám ale Keplerovi šanci ještě s jiným dílem.

      Vymazat
  2. Moc hezká recenze, zase jsem si udělala větší obrázek o knížce, u které pořád váhám. Larse Keplera jsem dlouho odkládala, ale severské detektivky jsou mi hrozně blízké, pustila jsem se i do série s detektivem Joonem Linou. Hypnotizér naláká neskutečnou anotací a prvních asi 100 stránek očekávání naplňuje, ale potom se to taky strhlo někam úplně jinam a já nechápala, co se stalo. Mám za sebou už i Paganiniho smlouvu, ale pořád mě autor nepřesvědčil, čte se sám a něco to v sobě má, ale po zaklapnutí knížky jsem spíš zklamaná a působí to až moc konzumně. Od Playground jsem si slibovala hodně, i tím, že se trochu vymanili z žánru, ale jak to tak čtu, tak to asi taky nebude úplná hitparáda.. Uvidím :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc, Terko :) Já mám doma ještě Svědkyni ohně a dám tedy Keplerovi určitě šanci v čistě detektivním žánru. To fantasy se podle mě prostě nepovedlo. Což je škoda. Tak uvidíme.

      Vymazat
  3. Já jsem nedávno poslouchala už třetí díl Joony Linny a už mě styl této dvojice nějak omrzel, takže si dám pauzu a na Playgroud se asi nevrhnu. :)
    Nicméně souhlasím, ta obálka je boží! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mu dám ještě jednu šanci a uvidíme, jestli mě ta detektivka uspokojí více :D

      Vymazat

Děkuji za každý komentář!