Na hraně zapomnění

20:42 Ivcca 15 Comments

Existují knihy, které vás zaujmou na první pohled. Znáte tu příjemnou předtuchu a zadostiučinění, když si vytouženou knihu nesete z knihkupectví domů? Můj první pocit bývá většinou správný. Avšak výjimka potvrzuje pravidlo a já se nechala zlákat slibně vypadajícím New Adult románem.

Originální název: The Edge of Never
Autor: Jessica Ann Redmerski
Díl: 1/3
Žánr: New Adult
Počet stran: 400

Camryn má rozvedené rodiče, její bratr sedí ve vězení a přítel před nějakou dobou tragicky zahynul při autonehodě. Nad vodou ji drží už jen její nejlepší přítelkyně. Ta ji však křivě obviní z toho, že jí chce přebrat kluka a tak Camryn zůstává sama. Sama ve světě, který jí nerozumí, sama v práci, kterou nemá ráda. A tak pohár trpělivosti nevyhnutelně přeteče, Camryn si sbalí malé zavazadlo a vydává se na autobusové nádraží vstříc cestě do neznáma. A tam potká Andrewa.

Na tuto knihu jsem se opravdu velice těšila. Má to tři prosté důvody, jednak má velmi dobré hodnocení na Goodreads i na Databázi knih, za druhé miluji road tripy, takže už to pro mě bylo malou zárukou úspěchu a za třetí - ta nádherná obálka zkrátka musí skrývat něco ojedinělého! Teď už vím, že ani tyto tři věci spojené dohromady nejsou zárukou úspěchu.

Ve vyprávění se střídají Andrew a Camryn, i když jednoznačně převažuje vyprávění z dívčího úhlu pohledu. Děj se rozjíždí poměrně rychle, což oceňuji, protože mi příliš nevyhovují zbytečně zdlouhavé začátky. Andrew, jakožto hlavní hrdina, je typicky sarkastický hezoun a to je jen první komponent jednoho obrovského klišé - jeden o druhého nemají v nejmenším zájem, ale tak nějak si - bohužel pro ně - byli souzeni a ať se brání zuby nehty, vzepřít se osudu prostě nejde. A tak začínáte cestovat autobusem po Americe a postupně oba hlavní protagonisty poznávat. Nějak mi nešlo do hlavy, že si někdo může naprostého cizince pustit natolik k tělu, jako to udělala tato dvojce. Také bylo trochu zvláštní, že jsme o Andrewovi podstatnou část knihy skoro nic nevěděli a právě proto čtenář začne dumat nad jeho tajemstvím a nevyhnutelně začne tušit, co skrývá (uhodla jsem ho poměrně brzy).



I tak však byla první polovina knihy poměrně poutavá a zajímavá. Co se však začalo dít poté, to bylo přinejmenším "zajímavé" překvapení. Explicitní sexuální scény byly napsány tak neobratně, až mi zůstával rozum stát a spíš než cokoliv jiného působily především trapně. Nevím, zda je to překladem nebo jestli autorka záměrně chtěla příběh okořenit zahráním na trochu lechtivější strunu, ale jasné je, že se to zcela minulo s účinkem. Jakmile příběh překročil polovinu, začala jsem se neuvěřitelně nudit, místy jsem musela přeskakovat celé odstavce, místy jsem se ošklíbala nad přeslazeností a jedna stereotypní pseudozápletka střídala druhou. Délka zkrátka není zárukou úspěchu, ale myslím, že i zkrácení by v tomto případě nijak nepomohlo. Konec už byl jen vyvrcholením jednoho velkého prazvláštního panoptika a v podstatě plynule navázal svou nesmyslností, předvídatelností a klišoidností na děj před ním. Co autorka chtěla psát? Romantiku, road trip, dojemnou úvahu o životě? To si měla trochu lépe rozmyslet, protože spojit to všechno dohromady se jí absolutně nepovedlo. Ano, v knize se najde pár zajímavých scén s velice pěkně vykreslenou atmosférou, ty byste však spočítali na prstech jedné ruky.


Ve výsledku jsem z románu Na hraně zapomnění velice zklamaná. Jediné, proč jsem si díla cenila, byla skutečnost, že se jedná o samostatnou knihu. A když jsem zjistila, že to není pravda a že je to zase jen část trilogie, tetralogie, pentalogie nebo nevím čeho, tak už nebylo nic, co by mé hodnocení na tuto knihu zvrátilo nebo vylepšilo. Škoda, takový promarněný potenciál.

40%


15 komentářů:

  1. Jeden velký souhlas ! A ne, není to nejspíš překladem, protože já to četla v angličtině a ty sexuální scény byly prostě divný :D Čekala jsem pohodový road trip s romantikou a ano, přežila bych nějaké to romantické klišé, ale tohle byla spatlanina a od půlky naprosto nezáživná kravina. Postavy jsem nechápala, nad zápletkou koulela očima a po dočtení jenom dumala nad tím, čím si to u lidí získalo tak vysoké hodnocení :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprostá pravda! Jsem ráda, že se mnou souhlasíš :D Trochu jsem se bála, abyste mi tu třeba nezačali nadávat. Ten vysoký počet hvězd na goodreads prostě nechápu.

      Vymazat
  2. Děkuju, moc děkuju za recenzi. Knížka mě, stejně jako tebe, zaujala (už jenom kvůli vysokému hodnocení), ale bála jsem se do ní jít, protože jsem měla jakousi předtuchu, že opravdu půjde jen o další klišé new adult knížku s přehršlem nevkusných sexuálních scén. Což je očividně pravda. :) Teď už vím, že bych do knížky nešla, díky. :)
    (Sice mě pořád zaráží jedna věc... A sice fakt, že já měla stejný názor i na Krásnou katastrofu, kdežto ty, jestli si pamatuju dobře, jsi knížku měla ráda. Co pro tebe činilo Katastrofu lepší?)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že jsem Ti takto pomohla s výběrem :D Jinak Krásné katastrofě jsem dala 60%, znovu jsem si četla svou recenzi a byla jsem v ní také poměrně kritická :) Psychické pochody hlavních hrdinů jsem absolutně nechápala a ten konec, to byla jedna velká slaďárna. Ale zase mě tam zaujal ten styl humoru :) Byl to pro mě příjemný průměr, který se hodí, když si člověk u knihy chce opravdu odpočinout. A Na hraně zapomnění možná bylo podobné, ale pořád bylo tak stokrát horší než Krásná katastrofa.

      Vymazat
  3. Přesně tak :D Tohle bylo prostě špatně :D Jsem ráda, že jsme knížku četly ve stejnou dobu a jen se vzájemně bavily debilností některých částí :D Tohle se vážně nepovedlo. Jako kdyby autorka naházela do klobouku několik slovních spojení - nápadů na zápletku a pak tahala co všechno tam napíše a nevěděla, při kolika papírcích by měla přestat :D Snažím se vymyslet, jaké klišé tam chybělo, napadlo mě spousta věcí, ale pak jsem si uvědomila, že tam všechny byly :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlas, společné čtení miluji :D A s tím kloboukem máš naprostou pravdu! Přesně tak to působí a možná to tak i doopravdy udělala, nějaká inovativní technika psaní asi :D Vážně jsem si oddychla, když jsem to konečně dočetla.

      Vymazat
  4. Skvělá recenze :) Souhlasím, z téhle knihy jsem byla taky docela rozpačitá. Některé její části byli nudné, jiné naopak přeslazené a přeplácané..Přesně jak píšeš ty- přišlo mi, že se autorka nemohla rozhodnout co vlastně chce psát..:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc! :) Jsem ráda, že se Ti recenze líbila a že se mnou souhlasíš! :)

      Vymazat
  5. Achjoo. asi budu jediná, komu se kniha líbila, ale mě se fakt líbila. Přiznávám, že v něčem máš pravdu, u peprnějších částí jsem se taky smála a občas jsou některá rozhodnutí absurdní, ale když jsem to pominula, tak jsem četla krásný romantický příběh, který byl i originální svoji cestou, což není častí. Nejspíš nejsem tolik náročná, nebo je to jen výjimka, kde se liším od tvého názoru, protože většinou opravdu souhlasím. Jo a teď vyšel druhý díl, takže to přece jen není samostatná kniha. Jinak krásná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc za pochvalu :) To je v pohodě, já mám také takové "guilty pleasures" se kterými se raději před ostatními moc nechlubím, protože vím, že jsem snad jediná, komu se to líbilo. Ale tak co, výjimka potvrzuje pravidlo, příště se snad zase shodneme :)

      Vymazat
  6. Ta vypadá dobře!
    Zvu vás všechny na mou Giveaway o voňavé ceny :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Ivco, označila jsem tě v TAGu (Social Media Book TAG), byla bych ráda, kdyby jsi natočila video, nebo napsala článek, pokud budeš mít čas a chuť. :)

    OdpovědětVymazat
  8. Knihu jsem zatím nečetla, ale ta obálka mě naprosto uchvátila :)

    OdpovědětVymazat
  9. Doma mám oba dva díly a doufám, že nebudu zklamaná tedy, nebo aspon ne hodně :D

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář!