Artemis - Andy Weir | recenze

16:26 Ivcca 8 Comments



Dle řecké mytologie byla Artemis dvojčetem Apollóna, byla bohyní lovu a bohyní Měsíce. Není příhodnější jméno, jaké by mělo nést první město na Měsíci, než právě Artemis. Jazz Bašarová právě v tomto městě na Měsíci žije už od svých šesti let. Živí se jako doručovatelka a i když si občas přivydělává pašováním zásilek, jejichž obsah je na hranici zákona, stále jí mizerné výdělky nestačí na nic lepšího, než to nejhorší jídlo a malou místnůstku s postelí. K přežití to stačí, ale kdo by s takovým životem mohl být spokojený? Proto když se jednoho dne Jazz naskytne možnost závratného zbohatnutí, neváhá ani minutu, velkému riziku navzdory.

Andy Weir je jméno, které nemusím nijak zdlouhavě představovat. Snad každý četl opěvovaného Marťana a můžu říct, že pro mě je to stále jedna z nejlepších knih, co jsem četla. Přehnaná očekávání jsou tedy na místě, tak dlouho jsme přece čekali, až nám autor naservíruje nějakého nového super vtipného Marka Watneyho. Tentokrát to není muž, ale žena. Jmenuje se Jazz a žije v Artemidě, prvním a zatím jediném městě na měsíci.

Ze začátku se děj rozbíhá trochu pomalu. Sledujete každodenní počínání Jazz a snažíte se zorientovat v zajímavém prostředí měsíčního městečka. První část knihy je psána v poklidném tempu, pozornost čtenáře občas upadá kvůli trochu zdlouhavým popisům nezáživných aktivit a vy jen napjatě očekáváte, kdy se začnou dít všechny ty parády, co má Andy Weir jistě v rukávu. V průběhu celé knihy vás opět čeká spousta zajímavých technických detailů. Je vidět, že autor se ve vědě nejen vyžívá, ale i perfektně vyzná. A koho by náhodou tyto technické aspekty nebavily, stačí odstavec jen prolétnou očima a jede se dál. 

Současnost je v knize proložena útržky z minulosti, ke které se autor vrací prostřednictvím korespondence mezi Jazz a Kelvinem, chlapcem ze Země, se kterým si hlavní hrdinka píše od svých devíti let a kterého nikdy v životě nepoznala osobně. Tyto skoky do minulosti jsou nejen příjemným oživením děje, ale zároveň skvělým způsobem, jak čtenáři v potřebný okamžik oznámit, kdo je postava nově objevená v ději (protože jich není málo) a co to pro vás a hlavní hrdinku znamená. Dopisy se od vzdálené minulosti pomalu přibližují až k současnému okamžiku, což hezky napomáhá gradaci celého příběhu.

I když byl začátek knihy poněkud ospalý, v půlce jakoby Andy Weir znovu nabral dech a opět se z něj stává ten vtipný chlapík, se kterým byste si nejraději zašli posedět na pivo a celou dobu byste se nejspíš váleli pod stolem smíchy. Já jeho humor jednoduše miluji.

V Artemis se navíc dočkáte i lehounkého náznaku romantické linky, což knize dle mého taky příjemně prospělo. Autor si pro čtenáře připravil rozličné a zajímavé postavy, které rychle přirostou k srdci a učiní čtení ještě příjemnějším. I v této knize má Weir opět skvěle promyšlený každý detail. Velice mě zaujala například logika artemidského platidla - takzvaných "gemů", které vyjadřují množství nákladu, který za ně můžete dovézt ze Země na Měsíc (tedy pokud máte na účtu 100 gemů, můžete si ze Země nechat poslat 100 gramovou zásilku).

Všechno tyto detaily utvořily poutavý příběh, který je navíc okořeněný akční zápletkou a nezvykle i detektivními prvky. Přesto, že jsem si čtení užila, mám pocit, že jako celek to zas tak dobře nefungovalo. Děj mi přišel docela předvídatelný a nemohu se zbavit pocitu, že se tam toho vlastně zas tolik nestalo. A rozhodně ne nic, co by mi vyrazilo dech. Autor má opět sklony místy trochu přehánět a to už pak člověk jen kroutí hlavou. Závěrem snad mohu jen říci, že Artemis je dobrá kniha, avšak nijak výjimečná a najde se v ní spousta věcí, které by se daly vylepšit.

75%

8 komentářů:

  1. Souhlasím. Nebylo to špatné .Ale ani mě to nijak neohromilo. A to je škoda.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Uznávám, že očekávání byla prostě příšerně vysoká :D Zklamání bylo asi skoro nevyhnutelné.

      Vymazat
  2. Vidíš to, mě zas přišla lepší první půlka, než ta druhá :D
    Jinak jsem taky dost rozpačitá, něco bylo super a něco zas tak nějak pokulhávalo :/ Asi mi tam chyběla trochu propracovanější zápletka a trochu méně té prvoplánovosti...
    Beru to jako takovou milou oddychovku :)
    Skvělá recenze! <3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprosto souhlasím :) Ale jako oddychovka to zafungovalo skvěle. Děkuji moc za komentář :-* A těším se až si přečteš Marťana!

      Vymazat
  3. Knihu už mám doma a rozhodně se na ni chystám, ačkoliv tvoje hodnocení mě trochu znejistilo :o

    OdpovědětVymazat
  4. Moc hezká recenze. Před chvilkou jsem si přečetla názor Páji a chystám se dnes i na recenzi od Kačí a musím říct, že je to dost zajímavý sledovat vaše názory a těším se, až se do toho pustím sama, protože Pája mě zase spíš navnadila, ty jsi mě vrátila na zem a Káťa vím, že nadšená nebyla :) Skvěle ale shrnuto.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc! <3 Jsem zvědavá, jak se to nakonec bude líbit tobě :) S holkama jsme se na něčem shodly a v něčem jsme se zase docela rozcházely. Což je dost zajímavý, nepamatuju si, že bychom někdy u nějaké knížky byly tak rozpolcené (ehm.. vyjma Vegetariánky :D ).

      Vymazat

Děkuji za každý komentář!