Enderova hra

15:11 Ivcca 13 Comments

Tento román je často počastován přívlastkem legendární sci-fi. Rozhodla jsem se, podívat se mu na zoubek a zjistit, co se za jeho lákavým filmovým přebalem skrývá ve skutečnosti.



Originální název: Ender's Game
Autor: Orson Scott Card
Žánr: Sci-fi a fantasy
Počet stran: 280

Enderova hra je příběhem z budoucnosti, kdy jsou lidé schopni žít nejen na zemi, ale i tisíce kilometrů nad ní, v prostředí vesmírných lodí. Zde se nachází speciální školy, jež mají jediný cíl - připravit lidstvo na hrozbu útoku mimozemské civilizace. 
Země již zažila útok Termiťanů, inteligentní mimozemské rasy připomínající hmyz a zdá se být nemožné, že by podobný útok mohli lidé přežít znovu. Termiťané jsou velice učenliví tvorové - učí se od svého nepřítele a prakticky okamžitě jsou schopni použít jeho bojovou strategii ve svůj prospěch. Proto je tak náročné je porazit. Svět nyní potřebuje opravdové vůdce a stratégy, kteří by byli schopni hrozbu odvrátit, jelikož čas se neúprosně krátí.
Vznikají bojové školy, které si vyhlíží geniální děti a podrobují je tvrdému výcviku, psychickému i fyzickému.
Andrew "Ender" Wiggin se jeví jako největší a dost možná poslední naděje lidstva na přežití.

Ale je to pořád ještě hra?




Když jsem knihu brala do rukou, má očekávání byla obrovská. Pořád jsem si myslela, že tato kniha je takový základní kámen, klasika ve vodách sci-fi. Ve výsledku mi přišlo, že stále jen čekám na to "něco", co mě pohltí. Na to "něco", co zaujalo všechny ostatní.



Hodnocení

Upřímně, pod pojmem "legendární sci-fi" jsem si představovala něco docela jiného. Vezmu  to celé hezky popořadě. Postavy, které se v knize objevují, představují přehlídku všech možných charakterů. Ender Wiggin, typicky kladná postava potýkající se s neustávajícím vnitřním bojem.. Co je důležitější, morálka nebo poslání? Přesný opak představuje jeho agresivní, zlý a bezcitný bratr. Trojúhelník hlavních postav dotváří ještě Enderova sestra, kterou s ním pojí silná sourozenecká láska a porozumění. Všechny postavy se během příběhu zajímavě vyvíjí a není zde nikdo, kdo by vás vyloženě štval. Přece jen je logické, že geniální děti se budou chovat tak trochu jako dospělí.
Samotný příběh je zajímavý, je to i docela čtivé, nicméně stále s jedním velkým ALE. Chybí tomu jiskra, drift, to magické "něco", co vám nedovolí knihu odložit, dokud nejste na konci. Zde mi nedělalo problém 10 stran před koncem knihu odložit a jít spát. To by se u dobré knihy přece stávat nemělo, že?
I samotný konec je celkem snadno předvídatelný, celou dobu jsem měla takové lehké tušení a naprosto jistá jsem si rozuzlením byla asi o stránku dřív, než mi ho prozradil sám autor.

Enderovu hru bych nazvala příjemným oddychem. Zvlášť hříčky s gravitací mě neuvěřitelně bavily, stejně jako kreativní popis vesmírných lodí, což je prostředí, které 99% z nás nikdy v životě nenavštíví.

Přečtete si knihu, nechte svou fantazii pracovat na plné obrátky, užijte si ojedinělou myšlenku "dětských vojáků" a udělejte si na toto dílo svůj vlastní názor. Jsem totiž přesvědčená, že tato kniha obzvlášť podtrhává rčení "sto lidí, sto chutí". Možná, že vy to magické "něco", na rozdíl ode mě, naleznete.

67%
Jak se Enderova hra líbila vám?
Měli jste z ní stejný pocit jako já nebo vás naopak nadchla?
I.

13 komentářů:

  1. O tejto knihe som ešte nepočula, no anotácia znie skvelo :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ona už je poměrně stará, první vydání je z roku 1985 :)

      Vymazat
  2. Já viděla pouze film, ale někdy bych si ráda přečetla i tu knihu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Film jsem také viděla a docela se mi líbil. Tak snad si k Tobě najde někdy cestu i knižní verze :)

      Vymazat
  3. O knizce slysim prvne ale nevypada spatne ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se o ní popravdě dozvěděla až díky filmu. Takhle stará sci-fi příliš nečtu :)

      Vymazat
  4. Bohužel již jsem knihu viděla jako film, takže ji asi ani číst nebudu. Nějak mě neuchvátila a jak říkáš i film byl celkem snadno předvídatelný.
    Možná bych na to měla jiný názor, kdybych četla knihu, ale film mě od ní dost odradil.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kniha je dost podobná, samozřejmě je zde spouta detailů, které na plátně chybí, ale jinak se film věrně drží knižní předlohy :)

      Vymazat
  5. Četla jsem, líbilo se mi, ale některé drobnosti mě zarážely. Rozhodně je to dobré, ale nepovažuji to za nejlepší sci-.fi co jsem četla :) Na film se plánuju kouknout :) Krásné fotky :) Super recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc :) Mám na to stejný názor. A film určitě zhlédni, mohu jen doporučit. Děj se drží knižní předlohy a je to zajímavé porovnání. Já si například veškeré prostředí představovala úplně jinak, než jak to ztvárnili filmaři.

      Vymazat
  6. Enderova hra vypadá fakt dobře! A ta recenze je super :)

    OdpovědětVymazat
  7. Hugo, Nebula, Locus, nejspíš proto se s knihou Enderova hra pojí přízvisko legendární. Ale každému se líbí jiné příběhy. hekp

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý komentář!